898. Dari Aisyah radhiallahu 'anha
bahawasanya Nabi s.a.w. itu apabila ada seseorang yang mengeluh kerana ada
sesuatu yang dirasa sakit pada dirinya atau ada luka, kecil atau besar, maka
Nabi s.a.w. berdoa dengan menggunakan jari tangannya sedemikian. Sufyan bin
'Uyainah yang meriwayatkan Hadis ini menunjukkan cara menggunakan jari itu,
yakni telunjuknya diletakkan di bumi lalu diangkat dan di waktu meletakkan itu
mengucapkan - yang ertinya:
''Dengan menyebut nama Allah, ini adalah
tanah bumi kita, di-campur dengan ludah sebahagian dari kita, dengannya dapat
di-Sembuhkan orang sakit di antara kita, dengan izin Tuhan kita."
899. Dari Aisyah radhiallahu 'anha pula
bahawasanya Nabi s.a.w. pada suatu waktu meninjau setengah dari keluarganya yang
sakit. Beliau s.a.w. mengusap dengan tangannya yang kanan dan mengucapkan - yang
ertinya: "Ya Allah, Tuhan seluruh manusia, hilangkanlah kesukaran - yakni
penyakit - ini. Sembuhkanlah, Engkau sajalah yang dapat menyembuhkan. Tiada
kesembuhan kecuali kesembuhan daripadaMu, yakni kesembuhan yang tidak lagi
meninggalkan penyakit." (Muttafaq 'alaih)
900. Dari Anas r.a. bahawasanya ia berkata
kepada Tsabit rahima-hullah: "Sukakah engkau saya beri ucapan mantera-mantera
dengan mantera-mantera yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w.?" la menjawab:
"Baiklah." Anas mengucapkan - yang ertinya: "Ya Allah, Tuhan sekalian manusia,
yang dapat melenyapkan kesukaran -penyakit. Sembuhkanlah, Engkau sajalah yang
dapat menyembuhkan. Tiada yang kuasa menyembuhkan kecuali Engkau, suatu
kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit." (Riwayat Bukhari)
901. Dari Sa'ad bin Abu Waqqash r.a.,
katanya: "Saya ditinjau oleh Rasulullah s.a.w. - waktu ia menderita sakit - lalu
beliau s.a.w. mengucapkan - yang ertinya: "Ya Allah, sembuhkanlah Sa'ad, ya
Allah, sembuhkanlah Sa'ad, ya Allah, sembuhkanlah Sa'ad." (Riwayat Muslim)
902. Dari Abu Abdillah iaitu Usman bin Abul
'Ash r.a. bahawasanya ia mengadu kepada Rasulullah s.a.w. kerana adanya suatu
penyakit yang diderita dalam tubuhnya, lalu Rasulullah s.a.w. bersabda padanya:
"Letakkanlah tanganmu pada tempat yang engkau rasa sakit dari tubuhmu itu,
kemudian ucapkanlah "Bismillah" tiga kali, lalu ucapkanlah pula sebanyak tujuh
kali-yang ertinya: "Saya mohon perlindungan dengan kemuliaan Allah dan
kekuasaanNya dari keburukannya sesuatu yang saya peroleh dan saya takutkan."
(Riwayat Muslim)
903. Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma
dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Barangsiapa yang meninjau orang sakit yang belum
waktunya untuk didatangi oleh ajal kematiannya, lalu orang yang meninjau tadi
mengucapkan untuk yang sakit itu sebanyak tujuh kali, iaitu ucapan - yang
ertinya: "Saya mohon kepada Allah yang Maha Agung, yang menguasai 'arasy yang
agung, semoga Allah menyembuhkan penyakitmu, melainkan Allah akan menyembuhkan
orang tadi dari penyakit yang dideritainya."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan
Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan. Imam Hakim
berkata bahawa Hadis ini adalah shahih menurut syaratnya Imam Bukhari.
904. Dari Ibnu Abbas r.a. pula bahawasanya
Nabi s.a.w. masuk ke tempat A'rab- penghuni pedalaman negeri Arab - untuk
meninjaunya-kerana sakit-dan Nabi s.a.w. itu apabila masuk ke tempat orang sakit
untuk meninjaunya, maka beliau mengucapkan - yang ertinya: Tidak ada halangan
apa-apa. Ini sebagai pencuci dosa-dosamu Insya Allah." (Riwayat Bukhari)
905. Dari Abu Said al-Khudri r.a.
bahawasanya Jibril mendatangi Nabi s.a.w. lalu berkata: "Hai Muhammad, adakah
anda sakit?" Beliau s.a.w. menjawab: "Ya." Jibril lalu mengucapkan - yang
ertinya: "Dengan nama Allah, saya memberikan mantera-mantera padamu, dari segala
macam bahaya yang menyakitkan dirimu, juga dari semua hati dan mata yang
mendengki. Allah akan menyembuhkan penyakitmu. Dengan nama Allah, saya
memberikan mantera-mantera padamu." (Riwayat Muslim)
906. Dari Abu Said dan Abu Hurairah
radhiallahu 'anhuma bahawasanya keduanya itu menyaksikan Rasulullah s.a.w.
bahawa beliau bersabda:
"Barangsiapa yang mengucapkan - yang
ertinya: "Tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah adalah Maha Besar," maka
ucapannya itu akan dibenarkan oleh Tuhannya dan Tuhan berfirman: "Tiada tuhan
selain Aku dan Aku adalah Maha Besar." Kemudian jikalau orang itu mengucapkan -
yang ertinya: "Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, tidak ada sekutuNya,"
maka Tuhan berfirman: "Tiada Tuhan melainkan Aku yang Maha Esa, tidak ada sekutu
bagiKu." Seterusnya apabila orang itu mengucapkan - yang ertinya: "Tiada Tuhan
melainkan Allah, bagiNya adalah segenap kerajaan dan baginya pula segala
puji-pujian," maka Allah berfirman: "Tiada Tuhan melainkan Aku, bagiKu segenap
kerajaan dan bagiKu pula segala puji-pujian." Dan jikalau orang itu mengucapkan
- yang ertinya: "Tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada daya serta tiada kekuatan
melainkan dengan pertolongan Allah," maka Allah berfirman: "Tiada Tuhan
melainkan Aku dan tiada daya serta tiada kekuatan melainkan dengan
pertolonganKu."
Selanjutnya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang mengucapkan semua di atas
itu di waktu sakitnya lalu ia meninggal dunia, maka ia tidak akan dapat dimakan
oleh api neraka." Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini
adalah Hadis hasan.
No comments:
Post a Comment