Allah Ta'ala berfirman:
"Engkau semua mengira bahawa persoalan itu
adalah remeh saja, padahal di sisi Allah ia adalah persoalan yang agung-amat
penting." (an-Nur: 15) Allah
Ta'ala berfirman pula:
"Sesungguhnya Tuhanmu nescayalah selalu
mengintip - segala perbuatanmu." (al-Fajr:
14)
586. Dari an-Nu'man bin Basyir
radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Sesungguhnya apa-apa yang halal itu jelas dan sesungguhnya apa-apa
yang haram itu
pun
jelas pula. Di antara kedua macam hal itu - yakni antara halal dan haram - ada
beberapa hal yang syubhat -samar-samar atau serupa yakni tidak jelas halal dan
haramnya.
Tidak
dapat mengetahui apa-apa yang syubhat itu sebahagian besar manusia.
Maka barangsiapa yang menjaga dirinya dari perbuatan-perbuatan syubhat, maka ia
telah melepaskan dirinya dari melakukan sesuatu yang mencemarkan agama serta
kehormatannya. Dan barangsiapa yang telah jatuh dalam kesyubhatan-kesyubhatan,
maka jatuhlah ia dalam keharaman, sebagaimana halnya seorang penggembala yang
menggembala di sekitar tempat yang terlarang, hampir saja ternaknya itu makan
dari tempat larangan tadi.
Ingatlah bahawasanya setiap raja
itu mempunyai larangan-larangan. Ingatlah bahawasanya
larangan-larangan Allah adalah apa-apa yang diharamkan olehNya. Ingatlah
bahawa di dalam tubuh
manusia itu ada segumpa! darah beku, apabila benda ini baik, maka baiklah
seluruh badan, tetapi apabila benda ini rosak - jahat, maka
rosak - jahat -
pula lah seluruh badan.
Ingatlah bahawa benda itu adalah
hati." (Muttafaq 'alaih)
Imam-imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan Hadis di atas dari beberapa
jalan, pula dengan lafaz-lafaz yang hampir bersamaan.
587. Dari Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w.
menemukan sebiji buah kurma di jalanan, lalu beliau s.a.w. bersabda:
"Andaikata saya tidak takut bahawa kurma ini termasuk
golongan benda sedekah, pastilah saya akan memakannya." Suatu tanda sangat
berhati-hatinya beliau s.a.w. dalam hal yang syubhat. (Muttafaq
'alaih)
588. Dari an-Nawwas bin Sam'an r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Kebajikan ialah baiknya budi pekerti dan dosa
ialah apa-apa yang engkau rasakan bimbang dalam jiwamu dan engkau tidak suka
kalau hal itu diketahui oleh orang banyak." (Riwayat Muslim)
589. Dari Wabishah bin Ma'bad r.a., katanya: "Saya mendatangi
Rasulullah s.a.w., lalu beliau bersabda: "Engkau datang ini hendak menanyakan
perihal kebajikan?" Saya menjawab: "Ya." Beliau s.a.w. lalu bersabda lagi:
"Mintalah fatwa - keterangan atau pertimbangan - pada hatimu sendiri. Kebajikan
itu ialah yang jiwa itu menjadi tenang padanya - di waktu melakukan dan setelah
selesainya, juga yang hati pun tenang pula
merasakannya,
sedang
dosa ialah apa-apa yang engkau rasakan bimbang dalam jiwa serta bolak-balik
-yakni ragu-ragu - dalam dada - hati, sekalipun orang banyak telah memberikan
fatwanya padamu; ya, sekalipun orang banyak telah memberikan fatwanya
padamu."
Hadis hasan yang diriwayatkan oleh Imam-imam Ahmad dan ad-Darimi
dalam kedua musnadnya.
Keterangan:
Dua Hadis di atas itu menegaskan apa yang disebut kebajikan dan apa
yang disebut dosa itu.
Kebajikan ialah:
1. Budipekerti yang baik.
2. Juga sesuatu yang dirasa tenteram dalam jiwa dan
tenang dalam hati. Untuk mengetahui ini cukuplah bertanya kepada hati kita
sendiri. Misalnya berkata jujur, bagaimanakah hati kita setelah melakukannya?
Tenang bukan. Nah, itulah kebajikan. Tetapi berkata dusta, tenangkah jiwa kita
setelah melakukannya? Pasti tidak, sebab takut ketahuan orang
kedustaannya itu. Nah, tentu
itu bukan kebajikan tetapi kejahatan dan dosa.
Selanjutnya yang disebut kejahatan dan dosa itu ialah:
1. Sesuatu yang membekas dalam hati yakni setelah
melakukannya, hati itu selalu mengangan-angankan akibat yang buruk dari kelakuan
tadi itu, jelasnya hati senantiasa gelisah kalau kelakuannya tadi diketahui oleh
orang lain. Misalnya menipu, merampas hak orang, berbuat zalim dan penganiayaan,
tidak jujur, memalsu dan Iain-Iain sebagainya.
2. Sesuatu yang kecuali
membekas dalam jiwa, juga hati sudah bimbang dan ragu-ragu di saat melakukannya
itu, sebab kalau ketahuan orang, tentu akan mendapatkan hukuman, berat atau
ringan, misalnya mencuri, membunuh dan Iain-Iain lagi.
3. Sesuatu yang ditakutkan kalau diketahui orang lain,
baik takut akan menjadi malu, sebab apa yang dilakukan itu merupakan hal yang
tercela di kalangan masyarakat atau takut jatuh namanya, takut hukumannya dan
Iain-Iain.
Rasulullah s.a.w. menandakan perihal kejahatan dan dosa itu dengan
diberi tambahan kalimat: "Sekalipun orang-orang lain sama memfatwakan itu padamu
serta membenarkan tindakanmu itu." Ertinya sekalipun
banyak yang mendukung tindakanmu dan banyak pembelamu serta semuanya menyetujui,
tetapi kalau sifatnya membekas dalam hati dan meragu-ragukan, itulah suatu tanda
bahawa apa yang kamu
lakukan itu suatu kejahatan atau dosa. Soal orang yang memberikan fatwa itu
belum tentu benar, mungkin orang itu hanya menginginkan supaya kamu banyak
menghadiahkan sesuatu padanya atau menginginkan kepangkatan kalau justeru kamu
sebagai pemegang kekuasaan atau fatwanya itu hanya ditilik dari segi
lahiriyahnya saja, sedang yang terkandung dalam hatimu tidak atau belum
diketahui olehnya. Oleh sebab itu, tepatlah kalau Rasulullah s.a.w. mengingatkan
kita agar kita lebih-lebih mengutamakan untuk meminta fatwa atau keterangan dari
hati kita sendiri.
590. Dari Abu Sirwa'ah - dengan kasrahnya sin muhmalah - iaitu 'Uqbah bin
al-Harits r.a. bahawasanya ia
mengahwini anak
perempuannya Abu Ihab bin 'Aziz. Kemudian datanglah seorang wanita, lalu
berkata: "Sesungguhnya saya benar-benar telah menyusui 'Uqbah serta perempuan
yang dikahwin olehnya itu -
jadi keduanya adalah saudara sesusuan yang haram menjadi suami isteri." Kemudian
'Uqbah berkata kepada wanita tadi: "Saya tidak mengerti bahawa anda telah
menyusui saya dan anda tidak pernah memberitahukan hal itu padaku." 'Uqbah lalu
menaiki kenderaan untuk menuju
kepada Rasulullah s.a.w. di Madinah, kemudian menanyakan perkara itu padanya.
Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Bagaimana lagi, sedangkan persoalan sudah
dikatakan demikian." Selanjutnya 'Uqbah lalu menceraikan isterinya itu dan
mengahwini wanita lain
lagi. (Riwayat Bukhari)
591. Dari al-Hasan bin Ali radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya hafal
sesuatu sabda dari Rasulullah s.a.w.: "Tinggalkanlah apa-apa yang meragu-ragukan
padamu untuk beralih kepada apa-apa yang tidak meragu-ragukan
padamu."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis
hasan shahih.
Ertinya ialah:
Tinggalkanlah apa-apa yang engkau merasa bimbang untuk dilaksanakan dan ambil
sajalah apa-apa yang engkau tidak merasa bimbang sama sekali dalam
melaksanakannya.
Keterangan:
Hal-hal yang meragu-ragukan itu pada umumnya ada dua macam,
iaitu:
1. Meragu-ragukan kerana dipandang dari
segi hukumnya seperti barang-barang yang hukumnya syubhat (tidak
jelas perihal halal atau haramnya).
2. Meragu-ragukan kerana dipandang dari
akibatnya seperti sesuatu usaha atau tindakan.
Kalau yang pertama memang sebaiknya kita tinggalkan saja dan beralih
kepada yang tidak meragu-ragukan. Tetapi kalau yang kedua wajiblah kita tinjau
dahulu, iaitu sekiranya hati
kita yakin akan kebenaran usaha atau tindakan kita itu, maka keragu-raguan
wajiblah dilenyapkan dan usaha atau tindakan itu wajib dilaksanakan terus.
Misalnya dalam cita-cita menegakkan Agama Islam di atas bumi ini, terutama di
tanahair sendiri, lalu kita ragu-ragu kalau tidak berhasil, banyak yang
menentangnya, badan dapat sengsara sebab disiksa, dipenjarakan dan Iain-Iain.
Maka keragu-raguan semacam ini, bukanlah pada tempatnya. Orang yang
meragu-ragukan semacam ini, sama halnya dengan orang yang ingin menyeberangi
jalan, tetapi takut tertubruk kenderaan atau ingin makan
durian, tetapi takut tercucuk durinya. Jadi
keragu-raguan tersebut wajib dilenyapkan dari sanubari setiap kaum mu'minin,
sebab keragu-raguan itu tidak sewajarnya.
592. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Abu Bakar as-Shiddiq
r.a. itu mempunyai seorang hamba sahaya lelaki yang
mengeluarkan - memberikan - kepadanya pendapatan wajibnya -alkharaj. Abu Bakar
makan dari hasil kharaj tadi. Pada suatu hari hamba sahaya itu datang
padanya dengan membawa sesuatu, kemudian Abu Bakar juga memakannya. Selanjutnya
hamba sahaya itu berkata
pada Abu Bakar: "Adakah anda tahu, hasil dari
apakah ini?" Abu Bakar bertanya: "Hasil apa ini?" Ia menjawab: "Dahulu pada
zaman jahiliyah saya memberikan sesuatu ramalan pada seseorang, padahal saya
sendiri sebenarnya tidak pandai dalam persoalan kahanah - pendukunan - itu,
melainkan saya hanyalah menipunya belaka. Tadi ia menemui saya lalu memberikan
pada saya sesuatu yang anda makan itu. Abu Bakar lalu memasukkan tangannya
-dalam kerongkongannya, lalu memuntahkan segala sesuatu yang ada dalam
perutnya." (Riwayat Bukhari)
Alkharaj ialah sesuatu yang
ditetapkan oleh seseorang tuan -pemilik - kepada hambasahayanya untuk memberikan
hasil yang ditetapkan tadi kepada tuannya setiap hari, sedangkan sisa dari hasil
kerjanya itu untuk hamba sahaya itu
sendiri.
593. Dari Nafi' bahawasanya Umar r.a.
menentukan untuk kaum muhajirin yang pertama-tama sebanyak empat ribu - dirham
setahun, ia juga menetapkan untuk anaknya sendiri - yang juga termasuk kaum
muhajirin yang pertama-tama - sebanyak tiga ribu lima ratus. Ia ditanya;
"Ia adalah termasuk kaum muhajirin, mengapa engkau kurangi pemberiannya?" Umar
berkata: "Hanyasanya kedua orang tuanyalah yang berhijrah dengan membawanya
serta." Umar menyambung ucapannya lagi, iaitu: "Jadi ia
tidaklah dapat disamakan seperti orang yang berhijrah dengan dirinya sendiri."
(Riwayat Bukhari)
594. Dari Athiyyah bin 'Urwah as-Sa'di as-Shababi r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda: "Seseorang hamba itu belum sampai kepada tingkat
menjadi orang yang termasuk kaum yang bertaqwa, sehingga ia suka meninggalkan
sesuatu yang tidak ada larangannya kerana takut kalau-kalau
dalam ha! itu ada larangannya - iaitu hal-hal yang
syubhat."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis
hasan.
No comments:
Post a Comment