822. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:"Janganlah seseorang di antara engkau semua
itu menyuruh berdiri pada seseorang dari tempat duduknya kemudian ia sendiri
duduk di situ, tetapi berikanlah keluasan tempat serta kelapangan - pada orang
lain yang baru datang."
Ibnu Umar itu apabila ada seorang yang
berdiri dari tempat duduknya kerana menghormatinya, ia tidak suka duduk di
tempat orang tadi itu. (Muttafaq 'alaih)
823. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya
Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Jikalau seseorang di antara engkau semua
itu berdiri dari tempat duduknya, kemudian ia kembali ke situ, maka ia memang
lebih berhak untuk menempati tempat duduknya tadi." (Riwayat Muslim)
824. Dari Jabir bin Samurah
radhiallahu'anhuma, katanya: "Kita semua itu apabila mendatangi Nabi s.a.w.,
maka setiap seseorang dari kita itu duduk di tempat mana ia berakhir - maksudnya
tidak sampai melangkahi bahu orang lain untuk menuju ke tempat yang lebih muka."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan
Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
825. Dari Abu Abdillah iaitu Salman
al-Farisi r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tidaklah seseorang itu mandi pada hari
Jum'at dan ia bersuci sekuasa yang dapat ia lakukan, juga berminyak dari
minyaknya atau pun mengenakan sesuatu dari minyak harum yang ada di rumahnya,
kemudian ia keluar - ke masjid, lalu ia tidak memisah-misahkan antara dua orang
- yang sedang duduk, selanjutnya ia bersembahyang apa yang ditentukan atasnya -
yakni shalat sunnah tahiyyatul masjid - dan seterusnya ia mendengarkan jikalau
imam berbicara - atau berkhutbah, melainkan orang yang melakukan semua itu tentu
diampunkan untuknya antara hari Jum'at yang dilakukan itu dengan hari Jum'at
yang lainnya - iaitu hari Jum'at berikutnya."
826. Dari 'Amr bin Syu'aib dari ayahnya dari
nenek lelakinya r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tidak halallah bagi seseorang itu kalau
memisahkan tempat duduk antara dua orang, melainkan dengan izin kedua orang
itu."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan
Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
Dalam riwayat Abu Dawud disebutkan: Nabi
s.a.w. bersabda:
"Janganlah seseorang itu duduk antara dua
orang - yang sudah duduk lebih dulu, melainkan dengan izin keduanya."
827. Dari Hudzaifah al-Yaman r.a.
bahawasanya Rasulullah melaknat kepada orang yang duduk di tengah lingkaran -
maksudnya orang-orang banyak duduk di tepi melingkari sesuatu tempat lalu orang
itu datang belakangan terus melangkahi bahu mereka dan duduk di tengah-tengah
orang banyak. (Riwayat Abu Dawud dengan isnad hasan)
Imam Termidzi juga meriwayatkan dari Abu
Mijlaz bahawasanya ada seorang lelaki duduk di tengah lingkaran, lalu Hudzaifah
berkata: "Dilaknat atau lisannya Muhammad s.a.w. atau Allah melaknat atas
lisannya Muhammad s.a.w. pada orang yang duduk di tengah-tengah lingkaran."
Imam Termidzi mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan shahih.
828. Dari Abu Said al-Khudri r.a., katanya:
"Saya mendengar Rasulullah bersabda:
"Sebaik-baik tempat duduk -yakni majlis-
ialah yang terlebar -terluas ruangannya."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dengan
isnad shahih menurut syarat Imam Bukhari.
829. Dari Abu Hurairah r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang duduk di dalam suatu
majlis, lalu banyak senda guraunya yang tidak bermanfaat dalam majlis tadi, lalu
ia mengucapkan sebelum berdiri meninggalkan majlis itu, demikian -yang ertinya:
"Maha Suci Engkau, ya Allah dan saya mengucapkan puji-pujian padaMu. Saya
menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Engkau, saya mohon ampun serta
bertaubat padaMu, melainkan orang tersebut pasti diampunkan untuknya apa-apa
-yakni dosa - yang diperolehinya dari majlis yang sedemikian tadi."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih
830. Dari Abu Barzah r.a. katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda pada penghabisannya jikalau beliau s.a.w. hendak
berdiri dari majlis -yang ertinya:
"Maha Suci Engkau ya Allah dan saya
mengucapkan pujian-pujian padaMu. Saya menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan
melainkan Engkau, saya mohon ampun serta bertaubat padaMu."
Kemudian ada seorang lelaki berkata: "Ya
Rasulullah, sesungguhnya Tuan mengucapkan sesuatu ucapan yang tidak pernah Tuan
ucapkan sebelum ini?" Beliau s.a.w. bersabda: "Yang sedemikian itu adalah
sebagai penebus dari apa saja - yakni kekurangan-kekurangan atau
kesalahan-kesalahan - yang ada di dalam majlis itu."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud, juga
diriwayatkan oleh Imam Hakim iaitu Abu Abdillah dalam kitab Al-Mustadrak dari
riwayat Aisyah radhiallahu 'anha dan ia mengatakan bahawa Hadis ini adalah
shahih isnadnya.
831. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma,
katanya: "Jarang sekali Rasulullah s.a.w. itu berdiri meninggalkan sesuatu
majlis, sehingga lebih dulu beliau s.a.w. berdoa dengan doa-doa di bawah ini -
yang ertinya:
"Ya Allah, bagikanlah kepada kita dari takut
kita padaMu sesuatu yang menghalang-halangi antara kita dengan bermaksiat
padaMu. juga dari taat kita padaMu sesuatu yang dapat menyampaikan kita kepada
syurgaMu. Demikian pula dari keyakinan yang dapat meringankan kita menghadapi
bencana-bencana di dunia ini. Ya Allah, berikanlah kenikmatan kepada kita dengan
adanya pendengaran, penglihatan dan kekuatan kita, selama Engkau masih
menghidupkan kita dan jadikanlah semua itu sebagai yang tertinggal dari kita -
yakni sampai di akhir hayat hendaklah masih dapat digunakan sebaik-baiknya.
Jadikanlah pembalasan kita itu tertuju kepada orang yang menganiaya kepada kita.
Berilah kita pertolongan kepada orang yang memusuhi kita dan janganlah dijadikan
bencana kita ini menimpa agama kita. Jangan pula menjadikan dunia ini sebagai
sebesar-besar perhatian yang kita menuju padanya atau puncak dari ilmu
pengetahuan kita - sehingga tidak memberikan kemanfaatan sama sekali untuk
urusan akhirat. Demikian pula janganlah memberikan kekuasaan untuk memerintah
kita kepada orang yang tidak belas kasihan kepada kita."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
832 Dari Abu hurairah r.a., Katanya:
'Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tiada sesuatu kaum pun yang berdiri
meninggalkan sesuatu majlis dan tidak sama berzikir kepada Allah Ta'ala dalam
majlis itu, melainkan semua itu berdiri bagaikan bangkai keldai dan mereka
semuanya memperolehi penyesalan."
(Riwayat Abu Dawud dengan isnad shahih)
833. Dari Abu Hurairah r.a. pula dari Nabi
s.a.w., sabdanya: "Tiada sesuatu kaum pun yang duduk di suatu majlis yang mereka
itu tidak berzikir kepada Allah Ta'ala dalam majlis tadi, juga tidak mengucapkan
bacaan shalawat kepada Nabi mereka di dalam-nya, melainkan atas mereka itu ada
kekurangannya. Jikalau Allah berkehendak, maka Allah akan menyiksa kepada mereka
dan jikalau Allah berkehendak, maka Allah akan mengampunkan pada mereka."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
834. Dari Abu Hurairah r.a. pula dari
Rasulullah s.a.w., sabdanya:
Barangsiapa yang duduk di suatu tempat duduk
dan ia tidak berzikir kepada Allah Ta'ala dalam duduknya itu, maka atasnya
adalah kekurangan dari Allah dan barangsiapa yang berbaring di suatu tempat
pembaringan dan ia tidak berzikir kepada Allah Ta'ala dalam berbaringnya itu,
maka atasnya adalah kekurangan dari Allah." (Riwayat Abu Dawud)
Sudah terdahulu huraian perihal erti Attirah
baru-baru ini -yakni dalam Hadis no. 813.
No comments:
Post a Comment