Huraian Perihal Apa-apa Yang Disediakan Oleh Allah
Ta'ala Untuk Kaum Mukminin Di Dalam Syurga
Allah Ta'ala berfirman:
"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa akan berdiam di dalam beberapa syurga
yang di tengahnya ada beberapa mata air yang memancar. Masuklah engkau semua ke
dalamnya dengan selamat serta aman sentosa. Dan Kami hilangkan rasa
kedengkian yang ada di dalam hati mereka, sehingga mereka menjadi sebagai
saudaran-saudara, saling berhadap-hadapan di atas ranjang. Mereka tidak pernah
disentuh oleh keletihan dalam syurga itu dan mereka tidak akan dikeluarkan dari
sana."
(al-Hijr:
45-48)
Allah Ta'ala juga berfirman:
"Hai hamba-hambaKu, pada hari ini engkau semua tidak perlu merasa takut dan
tidak perlu pula berhati susah. Iaitu orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat
Kami dan mereka adalah pemeluk-pemeluk Agama Islam. Masuklah engkau semua dalam
syurga, juga isteri-isterimu dengan perasaan gembira. Kepada mereka diedarkanlah
piring-piring dari emas, demikian pula gelas-gelasnya. Di situ terdapatlah semua
yang diinginkan oleh jiwa dan yang sedap dipandang mata dan engkau semua kekal
di dalamnya. Itulah syurga yang diwariskan kepadamu semua dengan sebab amalan
kebaikan yang telah engkau semua lakukan. Di situ engkau semua akan memperoleh
buah-buahan yang banyak sekali, sebahagian daripada buah-buahan itu engkau semua
akan memakannya." (az-Zukhruf: 68-73)
Allah Ta'ala berfirman lagi:
"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu akan berdiam di tempat yang aman
sentosa - yakni syurga. Mereka mengenakan sutera halus dan sutera berkembang,
sambil duduk berhadap-hadapan. Demikianlah hal-ihwal para ahli syurga itu.
Mereka juga Kami kahwinkan dengan bidadari-bidadari yang jelita matanya. Di situ
mereka dapat meminta segala macam buah-buahan dengan aman dan sentosa. Di situ
mereka tidak akan merasakan kematian lagi, selain kematian yang pertama - ketika
di dunia dulu. Allah melindungi mereka dari siksa neraka jahim. Sebagai kurnia
dari Tuhanmu. Yang sedemikian itu adalah suatu kebahagiaan yang agung sekali."
(ad-Dukhan: 51-57)
Allah Ta'ala berfirman pula:
"Sesungguhnya orang-orang yang berbuat kebaktian - kepada Allah - Itu
nescayalah memperolehi kenikmatan. Di atas sofa mereka memandang. Engkau
dapat mengenal cahaya kenikmatan tadi pada wajah-wajah mereka. Mereka diberi
minum dari minuman yang ditutup rapat. Tutupnya adalah minyak kasturi dan untuk
memperoleh itu hendaklah berlumba-lumba orang-orang yang mahu berlumba-lumba.
Adapun campurannya adalah dari tasnim. Iaitu merupakan sebuah mata air yang
dengan minuman inilah orang-orang yang dekat - kepada Allah - akan dapat
meminumnya." (al-Muthaffifin: 22-28)
Ayat dalam bab ini masih
banyak lagi dan dapat dimaklumi.
1877. Dari Jabir r.a.,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Dalam syurga itu para ahli syurga sama
makan dan minum, tetapi mereka itu tidak membuang air besar, tidak berhingus dan
tidak pula membuang air kecil, tetapi makanan yang sedemikian itu dapat pula
keluar sendawa dan sebagaimana keringat yang keluar dari tubuhnya itu adalah
berbau minyak kasturi. Mereka diilhami untuk terus bertasbih serta bertakbir -
kepada Allah - sebagaimana juga dikurniainya pernafasan tanpa kesukaran dalam
kesemuanya itu." (Riwayat Muslim)
1878. Dari Abu Hurairah r.a.,
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Allah Ta'ala berfirman - dalam Hadis
Qudsi: "Aku menyediakan untuk hamba-hambaKu yang shalih pahala yang tidak pernah
ada mata melihatnya, tidak pernah ada telinga mendengarnya, juga tidak ada
lintasan dalam hati seseorang manusia pun. Bacalah olehmu semua sekehendakmu -
ayat yang ertinya: "Maka tiada seorang-pun yang dapat mengetahui pahala yang
disembunyikan untuk mereka yang berupa apa-apa yang menyenangkan mata."
(as-Sajdah:17) (Muttafaq'alaih)
1879. Dari Abu Hurairah r.a.
pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Pertama kali kelompok yang memasuki
syurga itu adalah bagaikan rupa bulan purnama - yakni ketika tanggal empat belas
-kemudian orang-orang yang masuk di belakang mereka itu adalah sebagai bintang
di langit yang terterang cahayanya. Mereka itu di dalam syurga tidak akan
mengeluarkan kotoran, kecil atau besar juga tidak pernah berludah dan berhingus.
Sisirnya adalah terbuat dari emas sedang keringatnya adalah bagaikan minyak
kasturi dan perapiannya adalah aluwwah iaitu kayu harum. Isteri-isteri mereka
adalah bidadari-bidadari yang jelita matanya. Mereka itu dititahkan sebagai
seorang lelaki yang sama, sebagaimana rupa ayah mereka yakni Nabi Adam,
tingginya ada enam puluh hasta ke langit - yakni ke atasnya." (Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Imam-imam
Bukhari dan Muslim disebutkan pula: "Di dalam syurga wadah-wadah yang
dipergunakan oleh mereka - yakni para ahli syurga - adalah terbuat dari emas,
keringat mereka adalah bagaikan minyak kasturi. Tiap seseorang dari semua ahli
syurga itu mempunyai dua orang isteri yang sumsum betisnya itu dapat dilihat
dari balik daging kerana indahnya, tiada perbezaan antara para ahli syurga itu
dan tiada pula rasa saling benci-membenci. Hati mereka adalah bagaikan hati satu
orang lelaki. Mereka sama memaha-sucikan Allah pada waktu pagi dan petang."
Sabdanya: 'ala khalqi rajulin, oleh sebahagian alim-ulama diriwayatkan
dengan fathahnya kha'dan sukunnya lam - lalu berbunyi khalqi,
ertinya kejadian atau bentuk rupa - dan sebahagian mereka meriwayatkan
dengan dhammahnya kha' dan lam - lalu berbunyi khuluqi,
ertinya budipekerti - dan keduanya itu benar semua.
1880. Dari al-Mughirah bin
Syu'bah dari Rasulullah s.a.w. sabdanya: "Musa bertanya kepada Tuhannya:
"Bagaimanakah serendah-rendah tingkat ahli syurga itu?" Allah berfirman: "Iaitu
seorang lelaki yang datang sesudah para ahli syurga dimasukkan dalam syurga.
Kepadanya dikatakan: "Masuklah ke dalam syurga!" Orang itu berkata: "Ya Tuhanku,
bagaimanakah saya dapat masuk, sedang orang-orang sudah sama menempati
kediamannya sendiri-sendiri dan mereka telah pula mengambil bahagian yang
ditentukan untuk mereka ambil - yang berupa kenikmatan-kenikmatan yang
bermacam-macam." Kepadanya dikatakan lagi: "Adakah engkau redha kalau untukmu
diberikan bahagian seperti kerajaan seseorang raja dari sekian banyak raja-raja
di dunia?" la menjawab: "Saya redha." Allah lalu berfirman: "Engkau dapat
memperolehi yang sedemikian dan lagi yang seperti itu, lagi yang seperti itu,
juga yang seperti itu pula dan seperti itu pula." Untuk kelima kalinya ia
berkata: "Saya redha ya Tuhanku." Allah berfirman pula: "Inilah untukmu dan ada
sepuluh lagi yang seperti dengan ini. Untukmu juga segala sesuatu yang
diinginkan oleh hatimu dan yang nyaman dipandang oleh matanya." Orang itu
berkata: "Saya redha ya Tuhanku." Musa bertanya lagi: "Ya Tuhanku, bagaimanakah
tingkat yang tertinggi bagi ahli syurga itu?" Allah berfirman: "Mereka itu
adalah orang-orang yang Aku kehendaki. Aku tanamkan kekaramahan mereka dengan
tangan kekuasaanKu dan Aku tutupkan atasnya -supaya tidak diketahui oleh siapa
pun. Kerana itu, tiada mata yang pernah melihat, tiada telinga yang pernah
mendengar dan tiada pernah terlintas dalam hati seseorang manusia pun."( Riwayat
Muslim)
1881.Dari Ibnu Mas'ud r.a.,
katanya: "Sesungguhnya saya nescayalah mengetahui orang dari golongan ahli
neraka yang terakhir sekali keluarnya dari neraka itu dan ia pulalah orang dari
golongan ahli syurga yang terakhir sekali masuknya dalam syurga. Iaitu seorang
lelaki yang keluar dari neraka dengan merangkak, lalu Allah 'Azza wa jalla
berfirman padanya: "Pergilah - menjauhi dari neraka - dan masuklah dalam
syurga." Orang itu mendatangi syurga kemudian nampak di matanya, seolah-olah
syurga itu sudah penuh sesak. la kembali lalu berkata: "Ya Tuhanku, saya
mendapatkan syurga itu sudah penuh sesak." Allah 'Azza wa jalla berfirman lagi
padanya: "Pergilah dan masuklah dalam syurga." Sekali lagi ia mendatangi syurga
itu dan nampak pula dalam pandangannya, seolah-olah syurga itu sudah penuh
sesak. la kembali pula lalu berkata: "Ya Tuhanku, saya mendapatkan syurga itu
sudah penuh sesak." Allah 'Azza wa jalla berfirman pula: "Pergilah, sesungguhnya
untuk bahagianmu itu adalah seperti sedunia luasnya dengan tambahan sepuluh kali
lagi yang seperti itu. Jadi untukmu adalah sepuluh kali seluas dunia." Orang itu
berkata: "Adakah Tuhan mengejek padaku atau menertawakan diriku, sedangkan Tuhan
adalah Maha Merajai." Ibnu Mas'ud berkata: "Sungguh-sungguh saya melihat
Rasulullah s.a.w. ketawa, sehingga nampaklah gigi-gigi gerahamnya, kemudian
beliau bersabda: "Yang sedemikian itu tingkat yang terendah sekali dari golongan
para ahli syurga." (Muttafaq 'alaih)
1882. Dari Abu Musa r.a.
bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya bagi seseorang mu'min dalam
syurga itu adalah sebuah khemah yang terbuat dari mutiara yang utuh sebiji,
berlubang tengah. Panjangnya ke langit - yakni ke atas tingginya - ada enam
puluh mil. Bagi seseorang mu'min di dalamnya itu ada beberapa keluarga yang
dikelilingi oleh orang mu'min tadi, tetapi antara yang seorang dengan yang
lainnya - di kalangan keluarga atau isterinya-isterinya - tidak ada yang
tahu-menahu - kerana sangat luasnya atau memang dibuat sedemikian rupa oleh
Allah." (Muttafaq 'alaih)
Almilu, yakni semil
itu ada enam ribu hasta
1883. Dari Abu Said al-Khudri
r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Sesungguhnya di dalam syurga itu ada sebuah
pohon yang kalau dijalani oleh seseorang berkenderaan kuda pacuan yang terlatih
- makanan serta kekuatan larinya dan Iain-Iain - lagi laju larinya, dalam waktu
seratus tahun, tentu belum dapat menempuhnya - yakni belum lagi dapat sampai ke
tempat permulaan berangkatnya." (Muttafaq 'alaih)
Dalam kedua kitab shahih
yakni Bukhari dan Muslim, juga diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., sabda Nabi
s.a.w.: "Seseorang yang berkenderaan di bawah naungan pohon itu kalau berjalan
selama seratus tahun, belum lagi dapat menempuhnya - yakni kembali ke tempat
asal berangkatnya."
1884. Dari Abu Said al-Khudri
r.a. pula dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Sesungguhnya ahli syurga itu nescayalah
dapat melihat penghuni-penghuni bilik-bilik yang ada di atas mereka, sebagaimana
engkau semua melihat bintang yang cemerlang cahayanya yang berlalu di cakerawala
dari arah timur ke arah barat, kerana adanya kelebihan keutamaan di antara
mereka itu." Para sahabat bertanya: "Apakah itu kediaman-kediaman para Nabi yang
tidak dapat dicapai oleh orang yang selain mereka itu?" Beliau s.a.w. menjawab:
"Benar, demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggaman kekuasaannya, tetapi juga
tempatnya orang-orang yang beriman kepada Allah serta percaya benar-benar kepada
Rasul-rasul." (Muttafaq 'alaih)
1885. Dari Abu Hurairah r.a.,
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Nescayalah separuh dari panah yang ada
di syurga itu adalah lebih baik daripada segala sesuatu yang matahari terbit
serta terbenam padanya - yakni lebih baik daripada dunia dan seisinya."
(Muttafaq 'alaih)
1886. Dari Anas r.a.
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya di dalam syurga itu ada
pasarnya, yang didatangi oleh para ahli syurga pada tiap hari Jum'at, lalu
meniuplah angin utara- sebagai kiasan yang penuh kenyamanan dan keberkahan
-kemudian mengenai wajah-wajah dan pakaian-pakaian mereka, sehingga mereka itu
menjadi bertambah bagus dan elok. Selanjutnya kembalilah mereka ke tempat
keluarga mereka dalam keadaan mereka telah bertambah bagus dan elok itu.
Keluarga-keluarganya itu berkata kepada mereka: "Demi Allah, sungguh-sungguh
anda sekalian telah bertambah bagus dan eloknya." Mereka lalu menjawab: "Engkau
semua pun, demi Allah, benar-benar telah bertambah indah dan cantiknya."
(Riwayat Muslim)
1887 Dari Sahl bin Sa'ad r.a.
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya para ahli syurga itu
nescayalah dapat melihat bilik-biliknya sendiri yang ada di dalam syurga itu,
sebagaimana engkau semua dapat melihat bintang di langit." (Muttafaq 'alaih)
1888. Dari Sahl bin Sa'ad
r.a. pula, katanya: "Saya menyaksikan dari Nabi s.a.w. akan suatu majlis yang di
situ beliau s.a.w. menerangkan sifat syurga, sehingga selesai, kemudian dalam
akhir pembicaraannya beliau s.a.w. bersabda: "Di dalam syurga itu adalah
kenikmatan-kenikmatan yang tidak pernah ada mata yang melihatnya, tidak ada
telinga yang pernah mendengarnya dan tidak pernah terlintas dalam hati seseorang
pun." Selanjutnya beliau s.a.w. membacakan ayat - yang ertinya: "Lambung-lambung
mereka menjauh dari tempat-tempat tidurnya -yakni orang-orang yang berbakti
kepada Allah sama meninggalkan tidur," sehingga firmanNya: "Maka tiada seorang
pun yang dapat mengetahui pahala yang disembunyikan untuk mereka yang berupa
apa-apa yang menyenangkan mata. (as-Sajdah: 17) (Riwayat Bukhari)
1889. Dari Abu Said bin Abu
Hurairah radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila
para ahli syurga sudah memasuki syurga, maka berserulah seseorang penyeru:
"Sesungguhnya bagimu semua adalah dapat terus hidup, maka tidaklah engkau semua
akan mati untuk selama-lamanya, engkau semua akan sihat terus, maka tidaklah
engkau semua akan sakit untuk selama-lamanya, engkau semua akan tetap muda, maka
tidaklah engkau semua menjadi tua untuk selama-lamanya, engkau semua akan terus
memperoleh kenikmatan, maka tidaklah engkau akan memperoleh kesukaran untuk
selama-lamanya." (Riwayat Muslim)
1890. Dari Abu Hurairah r.a.
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya serendah-rendah tempat
bagi seseorang di antara engkau semua di dalam syurga itu ialah bahawa kepadanya
dikatakan: "Berharaplah untuk mendapatkan apa saja!" ia pun lalu mengharapkan
memperoleh ini dan itu. Kepadanya dikatakan lagi: "Adakah engkau sudah habis
yang diharap-harapkan?" la berkata: "Ya, sudah." Kemudian dikatakan lagi
kepadanya: "Engkau akan memperoleh apa saja yang engkau harapkan dan yang
seperti itu pula besertanya - yakni dikurnia lipat dua kali yang diinginkan
tadi." (Riwayat Muslim)
1891. Dari Abu Said al-Khudri
r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya Allah 'Azzawajalla
berfirman kepada ahli syurga: "Hai ahli syurga." Mereka berkata: "Labbaik, ya
Tuhan, wa sa'daik. Segala kebaikan ada di dalam tangan kekuasaan Tuhan." Allah
berfirman: "Adakah engkau semua sudah redha?" Mereka menjawab: "Bagaimana kita
tidak akan merasa redha, ya Tuhan kita, sedangkan Engkau telah memberikan kepada
kita kurnia-kurunia yang tidak pernah Engkau berikan kepada seseorang pun dari
makhluk Tuhan." Allah berfirman lagi: "Tidakkah engkau semua suka kalau Aku
berikan yang lebih utama lagi dari yang sedemikian itu?" Mereka bertanya:
"Apakah yang lebih utama dari yang sedemikian ini?" Allah kemudian berfirman:
"Aku menempatkan keredhaanKu padamu semua maka Aku tidak akan bermurka padamu
semua sesudah saat ini untuk selama-lamanya." (Muttafaq 'alaih)
1892. Dari Jarir bin Abdullah
r.a., katanya: "Kita semua berada di sisi Rasulullah s.a.w. lalu beliau s.a.w.
melihat bulan pada malam purnama - yakni tanggal empat belas - dan bersabda:
"Engkau semua akan dapat melihat Tuhanmu semua dengan terang-terangan dapat
dipandang mata, sebagaimana engkau semua melihat bulan ini. Tidak akan engkau
semua mendapatkan kesukaran dalam melihatNya itu." (Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Tidak mendapatkan kesukaran
untuk melihat Tuhan itu, misalnya untuk melihatNya haruslah berdesak-desakan
atau sukar dilihatnya semacam ingin melihat bulan sabit yakni bulan tanggal satu
atau pun kesukaran yang Iain-Iain.
1893. Dari Shuhaib r.a.
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jikalau semua ahli syurga sudah
memasuki syurga, lalu Allah Tabaraka wa Ta'ala berfirman: "Adakah sesuatu yang
engkau semua inginkan supaya Aku dapat menambahkan kenikmatan itu padamu semua?"
Mereka menjawab: "Bukankah Engkau telah memutihkan wajah-wajah kita - maksudnya
menjadikan wajah-wajah itu bercahaya? Bukankah Engkau telah memasukkan kita
dalam syurga dan menyelamatkan kita dari neraka?" Kemudian tersingkaplah tabir -
yang menutupi Zat Allah Ta'ala. Maka tidak ada suatu kenikmatan yang diberikan
kepada para ahli syurga itu yang lebih mereka sukai daripada melihat kepada
Zatnya Tuhan mereka," - yakni dapat melihat wujudnya Allah Ta'ala dengan
terang-terangan dapat disaksikan oleh mata. (Riwayat Muslim)
Allah Ta'ala berfirman:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan yang
baik, mereka diberi petunjuk oleh Tuhan mereka dengan sebab keimanan mereka itu,
mengalirlah di bawah mereka itu beberapa sungai iaitu dalam syurga-syurga Na'im.
Seruan mereka dalam syurga itu ialah: "Maha Suci Engkau, ya Allah," sedang salam
penghormatan mereka di situ ialah: "Salam" dan akhir doa mereka ialah bahawa
segenap puji-pujian itu adalah bagi Allah yang menguasai alam semesta ini."
(Yunus: 9-10)
Segenap puji-pujian bagi
Allah yang telah memberikan petunjuk kepada kita sekalian untuk perkara ini -
yakni penyusunan kitab Riyadhus Shalihin dan termasuk pula
penerjemahannya. Kita tidak akan memperolehi petunjuk apa-apa, andaikata Allah
tidak memberikan petunjuk kepada kita. Ya Allah, berikanlah tambahan kerahmatan
kepada Nabi Muhammad, iaitu hamba dan Rasul Tuhan, seorang Nabi yang ummi -
tidak pandai membaca dan menulis, juga kepada keluarga Nabi Muhammad,
isteri-isteri serta seluruh keturunannya, sebagaimana Tuhan telah memberikan
tambahan kerahmatan kepada Nabi Ibrahim dan kepada keluarga Nabi Ibrahim.
Berikanlah pula tambahan
keberkahan kepada Nabi Muhammad, iaitu seorang Nabi yang ummi dan kepada
keluarga Nabi Muhammad, isteri-isteri serta seluruh keturunannya, sebagaimana
Tuhan telah memberikan tambahan keberkahan kepada Nabi Ibrahim dan kepada
keluarga Nabi Ibrahim. Di dalam seluruh alam, sesungguhnya Tuhan adalah Maha
Terpuji lagi Sempurna kemuliaannya.
Penyusun kitab Riyadhus
Shalihin yakni Imam an-Nawawi r.a. berkata: "Saya telah selesai
mengerjakannya pada hari Isnin tanggal empat bulan Ramadhan tahun 670 Hijriyah
di Damsyik."
No comments:
Post a Comment