Lama tak posting di blog ini, baik langsung saja keintinya ya :
Bab
1
باب الإخلاص وإحضارالنية
فى جميع الأعمال والاقوال البارزة والخفية
Keikhlasan Dan Menghadhirkan Niat Dalam Segala
Perbuatan, Ucapan Dan Keadaan Yang Nyata Dan Yang Samar
Allah Ta'ala berfirman:
وما أمروا إلا ليعبدوا الله مخلصين له
الدين حنفاء ويقيموا الصلاة، ويؤتوا الزكاة، وذلك دين القيمة
"Dan tidaklah mereka itu diperintahkan melainkan
supaya sama menyembah Allah, dengan tulus ikhlas menjalankan agama untuk-Nya
semata-mata, berdiri lurus dan menegakkan shalat serta menunaikan zakat dan
yang sedemikian itulah agama yang benar." (al-Bayyinah: 5)
Allah Ta'ala berfirman pula:
لن ينال الله لحومها ولا دماؤها ولكن يناله التقوى منكم
"Sama sekali tidak akan sampai kepada Allah daging-daging dan
darah-darah binatang korban itu, tetapi akan sampailah padaNya ketaqwaan dan
engkau sekalian." <!--[if
!supportFootnotes]--> [1] (al-Haj: 37)
Allah Ta'ala berfirman pula:
قل إن تخفوا ما في صدوركم أو تبدوه يعلمه
الله
"Katakanlah - wahai Muhammad [2] ,sekalipun engkau semua sembunyikan apa-apa yang ada di dalam hatimu
ataupun engkau sekalian tampakkan, pasti diketahui juga oleh Allah." (ali-lmran: 29)
1- وعن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب بن نفيل بن
عبد العزى بن رياح بن قرط بن رزاح بن
عدى بن لؤى ابن غالب القرشى العدوى. رضي الله عنه، قال: سمعت رسول الله
صلى
الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات، وإنما لكل امرىء ما
نوى فمن كانت
هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها،
أو
امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه" ((متفق على صحته. رواه إماما المحدثين: أبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيرى النيسابورى
رضي
الله عنهما في صحيحهما اللذين هما أصح الكتب المصنفة)).
1. Dari Amirul
mu'minin Abu Hafs iaitu Umar bin Al-khaththab bin Nufail bin Abdul 'Uzza bin
Riah bin Abdullah bin Qurth bin Razah bin 'Adi bin Ka'ab bin Luai bin Ghalib
al-Qurasyi al-'Adawi r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda [3] :
"Hanyasanya semua amal perbuatan itu dengan disertai
niat-niatnya dan hanyasanya bagi setiap orang itu apa yang telah menjadi
niatnya. Maka barangsiapa yang hijrahnya itu kepada Allah dan RasulNya, maka
hijrahnya itupun kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang hijrahnya itu
untuk harta dunia yang hendak diperolehinya, ataupun untuk seorang wanita yang
hendak dikahwininya, maka hijrahnyapun kepada sesuatu yang dimaksud dalam
hijrahnya itu."
(Muttafaq
(disepakati) atas keshahihannya Hadis ini)
Diriwayatkan oleh dua orang imam ahli Hadis iaitu Abu Abdillah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Almughirah bin Bardizbah
Alju'fi Albukhari, - lazim disingkat dengan Bukhari saja -dan Abulhusain Muslim bin Alhajjaj bin Muslim Alqusyairi Annaisaburi, - lazim disingkat dengan Muslim saja - radhiallahu 'anhuma dalam kedua
kitab masing-masing yang keduanya itu adalah seshahih-shahihnya kitab Hadis
yang dikarangkan.
Keterangan:
Hadis di atas adalah berhubung erat dengan persoalan niat. Rasulullah
s.a.w. menyabdakannya itu ialah kerana di antara para sahabat Nabi s.a.w.
sewaktu mengikuti untuk berhijrah dari Makkah ke Madinah, semata-mata sebab
terpikat oleh seorang wanita yakni Ummu
Qais. Beliau s.a.w. mengetahui maksud orang itu, lalu
bersabda sebagaimana di atas.
Oleh kerana orang itu memperlihatkan sesuatu yang bertentangan dengan
maksud yang terkandung dalam hatinya, meskipun sedemikian itu boleh saja,
tetapi sebenarnya tidak patut sekali sebab saat itu sedang dalam suasana yang
amat genting dan rumit, maka ditegurlah secara terang-terangan oleh Rasulullah
s.a.w.
Bayangkanlah, betapa anehnya orang yang berhijrah dengan tujuan memburu
wanita yang ingin dikahwin, sedang sahabat beliau s.a.w. yang lain-lain dengan
tujuan menghindarkan diri dari amarah kaum kafir dan musyrik yang masih tetap
berkuasa di Makkah, hanya untuk kepentingan penyebaran agama dan keluhuran
Kalimatullah.
Bukankah tingkah-laku manusia sedemikian itu tidak patut sama-sekali.
Jadi oleh sebab niatnya sudah keliru, maka pahala hijrahnya pun
kosong. Lain sekali dengan sahabat-sahabat
beliau s.a.w. yang dengan keikhlasan hati
bersusah payah menempuh jarak yang demikian jauhnya
untuk menyelamatkan keyakinan kalbunya,
pahalanya pun besar sekali kerana hijrahnya memang dimaksudkan untuk
mengharapkan keredhaan Allah dan RasulNya. Sekalipun datangnya Hadis itu
mula-mula tertuju pada manusia yang salah niatnya ketika ia mengikuti hijrah,
tetapi sifatnya adalah umum. Para imam mujtahidin berpendapat bahwa sesuatu
amal itu dapat sah dan diterima serta dapat dianggap sempurna apabila disertai
niat. Niat itu ialah sengaja yang disembunyikan dalam hati, ialah seperti
ketika mengambil air sembahyang atau wudhu', mandi shalat dan lain-lain
sebagainya.
Perlu pula kita maklumi bahawa barangsiapa berniat mengerjakan suatu amalan
yang bersangkutan dengan ketaatan kepada Allah ia mendapatkan pahala. Demikian
pula jikalau seseorang itu berniat hendak melakukan sesuatu yang baik, tetapi
tidak jadi dilakukan, maka dalam hal ini orang itupun tetap juga menerima
pahala. Ini berdasarkan Hadis yang berbunyi:
"Niat seseorang itu lebih baik daripada amalannya."
Maksudnya: Berniatkan sesuatu yang tidak jadi dilakukan sebab
adanya halangan yang tidak dapat dihindarkan itu adalah lebih baik daripada
sesuatu kelakuan yang benar-benar dilaksanakan, tetapi tanpa disertai niat
apa-apa.
Hanya saja dalam menetapkan wajibnya niat atau tidaknya,agar amalan itu
menjadi sah, maka ada perselisihan pendapat para imam mujtahidin. Imam-imam
Syafi'i, Maliki dan Hanbali mewajibkan
niat itu dalam segala amalan, baik yang berupa wasilah yakni perantaraan
seperti wudhu', tayammum dan mandi wajib, atau dalam amalan yang berupa maqshad
(tujuan) seperti shalat, puasa, zakat, haji dan umrah. Tetapi imam Hanafi hanya mewajibkan adanya niat itu
dalam amalan yang berupa maqshad atau tujuan saja sedang dalam amalan yang
berupa wasilah atau perantaraan tidak diwajibkan dan sudah dianggap sah.
Adapun dalam amalan yang berdiri sendiri, maka semua imam mujtahidin
sependapat tidak perlunya niat itu, misalnya dalam membaca al-Quran,
menghilangkan najis dan lain-lain.
Selanjutnya dalam amalan yang hukumnya mubah atau jawaz (yakni yang boleh
dilakukan dan boleh pula tidak), seperti makan-minum, maka jika disertai niat
agar kuat beribadat serta bertaqwa kepada Allah atau agar kuat bekerja untuk
bekal dalam melakukan ibadat bagi dirinya sendiri dan keluarganya, tentulah
amalan tersebut mendapat pahala, sedangkan kalau tidak disertai niat apa-apa,
misalnya hanya supaya kenyang saja, maka kosonglah pahalanya.
2- وعن أم المؤمنين أم عبد الله عائشة رضي الله عنها
قالت: قال رسول الله صلى الله عليه
وسلم : "يغزو جيش الكعبة فإذا كانوا ببيداء من الأرض يخسف بأولهم
وآخرهم".
قالت: قلت: يارسول الله، كيف يخسف بأولهم وآخرهم وفيهم أسواقهم ومن ليس منهم!؟ قال: "يخسف بأولهم وآخرهم، ثم يبعثون على نياتهم" ((متفق
عليه. هذا لفظ البخاري)).
2. Dari Ummul mu'minin iaitu ibunya - sebenarnya adalah bibinya - Abdullah
yakni Aisyah radhiallahu 'anha, berkata: Saya mendengar Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Ada
sepasukan tentera yang hendak memerangi - menghancurkan - Ka'bah, kemudian
setelah mereka berada di suatu padang dari tanah lapang lalu dibenamkan-dalam
tanah tadi -dengan yang pertama sampai yang terakhir dari mereka
semuanya."
Aisyah bertanya: "Saya berkata, wahai Rasulullah, bagaimanakah
semuanya dibenamkan dari yang pertama sampai yang terakhir, sedang di antara
mereka itu ada yang ahli pasaran - maksudnya para pedagang - serta ada pula
orang yang tidak termasuk golongan mereka tadi - yakni tidak berniat ikut
menggempur Ka'bah?"
Rasulullah s.a.w. menjawab: "Ya, semuanya dibenamkan dari yang pertama
sampai yang terakhir, kemudian nantinya mereka itu akan diba'ats - dibangkitkan
dari masing-masing kuburnya - sesuai niat-niatnya sendiri - untuk
diterapi dosa atau tidaknya.
Disepakati atas Hadis ini (Muttafaq 'alaih) - yakni disepakati
keshahihannya oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim - Lafaz di atas adalah menurut
Imam Bukhari.
Keterangan:
Sayyidah Aisyah diberi gelar Ummul mu'minin, yakni ibunya sekalian
orang mu'min sebab beliau adalah isteri Rasulullah s.a.w., jadi sudah
sepatutnya. Beliau juga diberi nama ibu Abdullah oleh Nabi s.a.w., sebenarnya
Abdullah itu bukan puteranya sendiri, tetapi putera saudarinya yang bernama
Asma'. Jadi dengan Sayidah Aisyah, Abdullah itu adalah anak tiri nya. Adapun
beliau ini sendiri tidak mempunyai seorang putera pun.
Dari huraian yang tersebut dalam Hadis ini, dapat diambil kesimpulan
bahawa seseorang yang shalih, jika berdiam di lingkungan suatu golongan yang
selalu berkecimpung dalam kemaksiatan dan kemungkaran, maka apabila Allah
Ta'ala mendatangkan azab atau siksa kepada kaum itu, orang shalih itu pun pasti
akan terkena pula. Jadi Hadis ini mengingatkan kita semua agar jangan
sekali-kali bergaul dengan kaum yang ahli kemaksiatan, kemungkaran dan
kezaliman.
Namun demikian perihal amal perbuatannya tentulah dinilai sesuai dengan
niat yang terkandung dalam hati orang yang melakukannya itu.
Mengenai gelar Ummul mu'minin itu bukan hanya khusus diberikan kepada
Sayidah Aisyah radhiallahu 'anha belaka, tetapi juga diberikan kepada para
isteri Rasulullah s.a.w. yang lain-lain.
3- وعن عائشة رضي الله عنها قالت قال النبي صلى الله عليه
وسلم: " لا هجرة بعد الفتح، ولكن جهاد ونية، وإذا استفرتم فانفروا" ((متفق
عليه)).
ومعناه: لا هجرة من مكه لأنها صارت دار إسلام
3. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, berkata: Nabi s.a.w. bersabda:
"Tidak ada hijrah setelah pembebasan - Makkah - [4], tetapi yang ada ialah jihad dan niat. Maka dari itu, apabila engkau semua
diminta untuk keluar - oleh imam untuk berjihad, - maka keluarlah – yakni
berangkatlah." (Muttafaq 'alaih)
Maknanya: Tiada hijrah lagi dari Makkah, sebab saat itu Makkah telah
menjadi perumahan atau Negara Islam.
4- وعن أبي عبد الله جابر بن عبد الله الأنصارى رضي الله عنهما قال: كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في
غزاةٍ
فقال: "إن بالمدينة لرجالاً ماسرتم مسيراً، ولا قطعتم وادياً إلا
كانوا معكم
حبسهم المرض" وفى رواية: "إلا شاركوكم في الأجر" ((رواه مسلم)).
((ورواه
البخاري))
عن أنس رضي الله عنه قال: رجعنا من غزوة تبوك مع النبي صلى الله عليه وسلم فقال: " إن
أقواماً خلفنا بالمدينة ما سلكنا شعباً ولا وادياً إلا وهم معنا، حبسهم العذر".
4.
Dari Abu Abdillah iaitu Jabir bin Abdullah al-Anshari radhiallahu'anhuma,
berkata: Kita berada beserta Nabi s.a.w. dalam suatu peperangan - iaitu perang
Tabuk - kemudian beliau s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya
di Madinah itu ada beberapa orang lelaki yang engkau semua tidak menempuh suatu
perjalanan dan tidak pula menyeberangi suatu lembah, melainkan orang-orang tadi
ada besertamu - yakni sama-sama memperolehi pahala - mereka itu terhalang oleh
sakit - maksudnya andaikata tidak sakit pasti ikut berperang."
Dalam suatu riwayat dijelaskan: "Melainkan mereka - yang tertinggal
itu - bersekutu dengan mu dalam hal pahalanya." (Riwayat Muslim)
Hadis sebagaimana di atas, juga diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari Anas
r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Kita kembali dari perang Tabuk beserta Nabi s.a.w., lalu beliau
bersabda:
"Sesungguhnya ada beberapa kaum yang kita tinggalkan di Madinah, tiada
menempuh kita sekalian akan sesuatu lereng ataupun lembah, [5] melainkan mereka itu bersama-sama dengan kita jua -jadi memperolehi pahala
seperti yang berangkat untuk berperang itu - mereka itu terhalang oleh sesuatu
keuzuran."
5- وعن أبي يزيد معن بن يزيد بن الأخنس رضي الله عنهم، وهو وأبوه وجده صحابيون، قال: كان أبي يزيد أخرج
دنانير
يتصدق بها فوضعها عند رجل في المسجد فجئت فأخذتها فأتيته بها، فقال: والله
ما
إياك أردت، فخاصمته إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: " لك ما
نويت يا
يزيد، ولك ما أخذت يامعن"
((رواه البخاري)).
5. Dari Abu Yazid iaitu Ma'an bin Yazid bin Akhnas radhiallahu 'anhum. Ia,
ayahnya dan neneknya adalah termasuk golongan sahabat semua. Kata saya:
"Ayahku, iaitu Yazid mengeluarkan beberapa dinar yang dengannya ia
bersedekah, lalu dinar-dinar itu ia letakkan di sisi seseorang di dalam masjid.
Saya - yakni Ma'an anak Yazid - datang untuk mengambilnya, kemudian saya
menemui ayahku dengan dinar-dinar tadi. Ayah berkata: "Demi Allah, bukan
engkau yang kukehendaki - untuk diberi sedekah itu."
Selanjutnya hal itu saya adukan kepada Rasulullah s.a.w., lalu beliau
bersabda:
"Bagimu adalah apa yang engkau niatkan hai Yazid – yakni bahawa
engkau telah memperolehi pahala sesuai dengan niat sedekahmu itu - sedang
bagimu adalah apa yang engkau ambil, hai Ma'an - yakni bahawa engkau boleh terus
memiliki dinar-dinar tersebut, kerana juga sudah diizinkan oleh orang yang ada
di masjid, yang dimaksudkan oleh Yazid tadi." (Riwayat Bukhari)
6- وعن أبي إسحاق سعد بن أبي
وقاص مالك بن أهيب بن عبد مناف بن زهرة بن كلاب بن مرة بن كعب بن لؤى القرش الزهرى رضي الله عنه، أحد العشرة المشهود لهم بالجنة، رضي الله عنهم، قال: "
جاءنى
رسول الله صلى الله عليه وسلم يعودنى عام حجة الوداع من وجع اشتد بى فقلت:
يارسول
الله إني قد بلغ بى من الوجع ما ترى، وأنا ذو مال ولا يرثنى إلا ابنة لي،
أفاتصدق
بثلثى ما لي؟ قال: لا، قلت: فالشطر يارسول الله؟ فقال: لا، قلت:
فالثلث
يا رسول الله؟ قال الثلث والثلث كثير- أو كبير- إنك أن تذر ورثتك أغنياء خير
من
أن تذرهم عالة يتكففون الناس، وإنك لن تنفق نفقة تبتغى بها وجه الله إلا أجرت
عليها
حتى ما تجعل في فيّ امرأتك قال: فقلت: يارسول الله أخلف بعد أصحابي؟
قال:
إنك لن تخلف فتعمل عملا تبتغي بهوجه الله إلا ازددت به درجة ورفعةً، ولعلك أن
تخلف
حتى ينتفع بك أقوام ويضرّ بك آخرون. اللهم امض لآصحابى هجرتهم، ولا تردهم
على
أعقابهم، لكن البائس سعد بن خولة" يرثى له رسول الله صلى الله عليه
وسلم أن مات
بمكة.((متفق عليه)).
6. Dari Abu Ishak, yakni Sa'ad bin Abu Waqqash, yakni Malik bin Uhaib bin
Abdu Manaf bin Zuhrah bin Kilab bin Murrah bin Ka'ab bin Luai al-Qurasyi
az-Zuhri r.a., iaitu salah satu dari sepuluh orang yang diberi kesaksian akan
memperolehi syurga radhiallahu 'anhum, katanya:
Rasulullah s.a.w. datang padaku untuk menjengukku pada tahun haji wada' -
yakni haji Rasulullah s.a.w. yang terakhir dan sebagai haji pamitan - kerana
kesakitan yang menimpa diriku, lalu saya berkata: "Ya Rasulullah,
sesungguhnya saja kesakitanku ini telah mencapai sebagaimana keadaan yang Tuan
ketahui, sedang saya adalah seorang yang berharta dan tiada yang mewarisi
hartaku itu melainkan seorang puteriku saja. Maka itu apakah dibenarkan
sekiranya saya bersedekah dengan dua pertiga hartaku?" Beliau menjawab:
"Tidak dibenarkan." Saya berkata pula: "Separuh hartaku ya
Rasulullah?" Beliau bersabda: "Tidak dibenarkan juga." Saya
berkata lagi: "Sepertiga, bagaimana ya Rasulullah?" Beliau lalu
bersabda: "Ya, sepertiga boleh dan sepertiga itu sudah banyak atau sudah
besar jumlahnya. Sesungguhnya jikalau engkau meninggalkan para ahli warismu
dalam keadaan kaya-kaya, maka itu adalah lebih baik daripada engkau
meninggalkan mereka dalam keadaan miskin meminta-minta pada orang banyak.
Sesungguhnya tiada sesuatu nafkah yang engkau berikan dengan niat untuk
mendapatkan keredhaan Allah, melainkan engkau pasti akan diberi pahalanya,
sekalipun sesuatu yang engkau berikan untuk makanan isterimu."
Abu Ishak meneruskan huraiannya: Saya berkata lagi: "Apakah saya
ditinggalkan - di Makkah - setelah kepulangan sahabat-sahabatku itu?"
Beliau menjawab: "Sesungguhnya engkau itu tiada ditinggalkan, kemudian
engkau melakukan suatu amalan yang engkau maksudkan untuk mendapatkan keredhaan
Allah, melainkan engkau malahan bertambah darjat dan keluhurannya. Barangkali
sekalipun engkau ditinggalkan - kerana usia masih panjang lagi -, tetapi
nantinya akan ada beberapa kaum yang dapat memperolehi kemanfaatan dari hidupmu
itu - yakni sesama kaum Muslimin, baik manfaat duniawiyah atau ukhrawiyah - dan
akan ada kaum lain-lainnya yang memperolehi bahaya dengan sebab masih hidupmu
tadi - yakni kaum kafir, sebab menurut riwayat Abu Ishak ini tetap hidup sampai
dibebaskannya Irak dan lain-lainnya, lalu diangkat sebagai gubernor di situ dan
menjalankan hak dan keadilan.
Ya Allah, sempurnakanlah pahala untuk sahabat-sahabatku dalam hijrah mereka
itu dan janganlah engkau balikkan mereka pada tumit-tumitnya - yakni menjadi
murtad kembali sepeninggalnya nanti.
Tetapi yang miskin - rugi - itu ialah Sa'ad bin Khaulah.”
Rasulullah s.a.w. merasa sangat kasihan padanya sebab matinya di
Makkah.
(Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Sa'ad bin Khaulah itu dianggap sebagai orang yang miskin dan rugi, kerana
menurut riwayat ia tidak mengikuti hijrah dari Makkah, jadi rugi kerana tidak
ikutnya hijrah tadi. Sebahagian riwayat yang lain mengatakan bahawa ia sudah mengikuti
hijrah, bahkan pernah mengikuti perang Badar pula, tetapi akhirnya ia kembali
ke Makkah dan terus wafat di situ sebelum dibebaskannya Makkah saat itu. Maka
ruginya ialah kerana lebih sukanya kepada Makkah sebagai tempat akhir hayatnya,
padahal masih di bawah kekuasaan kaum kafir. Ada lagi riwayat yang menyebutkan
bahawa ia pernah pula mengikuti hijrah ke Habasyah, mengikuti pula perang
Badar, kemudian mati di Makkah pada waktu haji wada' tahun 10, ada lagi yang
meriwayatkan matinya itu pada tahun 7 di waktu perletakan senjata antara kaum
Muslimin dan kaum kafir. Jadi kerugiannya di sini ialah kerana ia mati di
Makkah itu, kerana kehilangan pahala yang sempurna yakni sekiranya ia mati di
Madinah, tempat ia berhijrah yang dimaksudkan semata-mata sebab Allah Ta'ala
belaka.
"
إن الله لا ينظر إلى أجسامكم ، ولا إلى صوركم، ولكن ينظر إلى قلوبكم وأعمالكم" ((رواه
مسلم)).
7.
Dari Abu Hurairah, iaitu Abdur Rahman bin Shakhr r.a., katanya: Rasulullah
s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya
Allah Ta'ala itu tidak melihat kepada tubuh-tubuhmu, tidak pula kepada bentuk
rupamu, tetapi Dia melihat kepada hati-hatimu sekalian." (Riwayat Muslim)
8- وعن أبي موسى عبد الله بن قيس الأشعرى رضي الله عنه قال: سئل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الرجل
يقاتل
شجاعة، ويقاتل حميةً، ويقاتل رياء، أى ذلك في سبيل الله؟ فقال رسول الله صلى
الله
عليه وسلم: " من قاتل لتكون كلمة الله هى العليا فهو في سبيل الله"
((متفق عليه)).
8. Dari Abu Musa, yakni Abdullah bin Qais al-Asy'ari r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. ditanya perihal seseorang yang berperang dengan tujuan
menunjukkan keberanian, ada lagi yang berperang dengan tujuan kesombongan - ada
yang ertinya kebencian - ada pula yang berperang dengan tujuan pameran -
menunjukkan pada orang-orang lain kerana ingin berpamer. Manakah di antara
semua itu yang termasuk dalam jihad fi-sabilillah?
Rasulullah s.a.w. menjawab:
"Barangsiapa yang berperang dengan tujuan agar kalimat Allah - Agama
Islam - itulah yang luhur, maka ia disebut jihad fi-sabilillah." (Muttafaq
'alaih)
Keterangan:
Hadis di atas dengan jelas menerangkan semua amal perbuatan itu hanya dapat
dinilai baik, jika baik pula niat yang terkandung dalam hati orang yang melakukannya.
Selain itu dijelaskan pula bahawa keutamaan yang nyata bagi orang-orang
yang berjihad melawan musuh di medan perang itu semata-mata dikhususkan untuk
mereka yang berjihad fisabilillah, yakni tiada maksud lain kecuali untuk
meluhurkan kalimat Allah, iaitu Agama Islam.
9- وعن أبي بكرة نفيع بن الحارث الثقفى رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "إذ
التقى
المسلمان بسيفيهما فالقاتل والمقتول في النار" قلت يارسول الله، هذا
القاتل فما
بال المقتول؟ قال: "إنه كان حريصاً على قتل صاحبه" ((متفق
عليه)).
9. Dari Abu Bakrah, yakni Nufai' bin Haris as-Tsaqafi r.a. bahawasanya Nabi
s.a.w. bersabda:
"Apabila
dua orang Muslim berhadap-hadapan dengan membawa masing-masing pedangnya -
dengan maksud ingin berbunuh-bunuhan - maka yang membunuh dan yang terbunuh itu
semua masuk di dalam neraka."
Saya bertanya: "Ini yang membunuh - patut masuk neraka -tetapi
bagaimanakah halnya orang yang terbunuh - yakni mengapa ia masuk neraka
pula?"
Rasulullah s.a.w. menjawab:
"Kerana sesungguhnya orang yang terbunuh itu juga ingin sekali hendak
membunuh kawannya." (Muttafaq 'alaih)
10- وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "صلاة الرجل في جماعة تزيد
على صلاته
في سوقه وبيته بضعاً وعشرين درجه وذلك أن أحدهم إذا توضأ فأحسن الوضوء ثم أتى المسجد لا يريد إلا الصلاة، لا ينهزه إلا الصلاة، لم يخط خطوة إلا رفع له بها
درجة،
وحط عنه بها خطيئة حتى يدخل المسجد، فإذا دخل المسجد كان في الصلاة ما كانت
الصلاة
هى تحبسه، والملائكة يصلون على أحدكم ما دام في مجلسه الذى صلى فيه، ما لم
يحدث
فيه"
((متفق عليه، وهذا لفظ مسلم)). وقوله صلى الله عليه وسلم: ينهزه هو بفتح الياء والهاء وبالزاى: أى يخرجه وينهضه
10. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Shalatnya
seseorang lelaki dengan berjamaah itu melebihi shalatnya di pasar atau rumahnya
- secara sendirian atau munfarid - dengan dua puluh lebih - tiga sampai
sembilan tingkat darjatnya. Yang sedemikian itu ialah kerana apabila seseorang
itu berwudhu' dan memperbaguskan cara wudhu'nya, kemudian mendatangi masjid,
tidak menghendaki ke masjid itu melainkan hendak bersembahyang, tidak pula ada
yang menggerakkan kepergiannya ke masjid itu kecuali hendak shalat, maka
tidaklah ia melangkahkan kakinya selangkah kecuali ia dinaikkan tingkatnya
sedarjat dan kerana itu pula dileburlah satu kesalahan daripadanya - yakni tiap
selangkah tadi - sehingga ia masuk masjid.
Apabila ia telah masuk ke dalam masjid, maka ia memperolehi pahala seperti
dalam keadaan shalat, selama memang shalat itu yang menyebabkan ia bertahan di
dalam masjid tadi, juga para malaikat mendoakan untuk mendapatkan kerahmatan
Tuhan pada seseorang dari engkau semua, selama masih berada di tempat yang ia
bersembahyang di situ. Para malaikat itu berkata: "Ya Allah, kasihanilah
orang ini; wahai Allah, ampunilah ia; ya Allah, terimalah taubatnya." Hal
sedemikian ini selama orang tersebut tidak berbuat buruk -yakni berkata-kata
soal keduniaan, mengumpat orang lain, memukul dan lain-lain - dan juga selama ia
tidak berhadas - yakni tidak batal wudhu'nya.
Muttafaq 'alaih. Dan yang tersebut di atas adalah menurut lafaznya Imam
Muslim.
Sabda Nabi s.a.w.: Yanhazu dengan fathahnya ya' dan ha' serta dengan
menggunakan zai, ertinya: mengeluarkannya dan menggerakkannya.
11- وعن أبي العباس عبد الله بن عباس بن عبد المطلب رضي الله عنهما، عن رسول الله، صلى الله عليه
وسلم،
فيما يروى عن ربه، تبارك وتعالى قال: " إن الله كتب الحسنات والسيئات
ثم بين
ذلك: فمن همّ بحسنة فلم يعملها كتبها الله تبارك وتعالى عنده حسنة كاملة،
وإن هم
بها فعملها كتبها الله عشر حسنات إلى سبعمائه ضعف إلى أضعاف كثيرة، وإن هم
بسيئة
فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة، وإن همّ بها فعملها كتبها الله سيئة
واحدة
"
((متفق عليه)).
11. Dari Abul Abbas, iaitu Abdullah bin Abbas bin Abdul Muththalib,
radhiallahu 'anhuma dari Rasulullah s.a.w. dalam suatu huraian yang
diceriterakan dari Tuhannya Tabaraka wa Ta'ala - Hadis semacam ini disebut
Hadis Qudsi - bersabda:
"Sesungguhnya
Allah Ta'ala itu mencatat semua kebaikan dan keburukan, kemudian menerangkan
yang sedemikian itu - yakni mana-mana yang termasuk hasanah dan mana-mana yang
termasuk sayyi 'ah.
Maka barangsiapa yang berkehendak mengerjakan kebaikan, kemudian tidak jadi
melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah yang Maha Suci dan Tinggi sebagai
suatu kebaikan yang sempurna di sisiNya, dan barangsiapa berkehendak
mengerjakan kebaikan itu kemudian jadi melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah
sebagai sepuluh kebaikan di sisiNya, sampai menjadi tujuh ratus kali lipat,
bahkan dapat sampai menjadi berganda-ganda yang amat banyak sekali.
Selanjutnya barangsiapa yang berkehendak mengerjakan keburukan kemudian
tidak jadi melakukannya maka dicatatlah oleh Allah Ta'ala sebagai suatu
kebaikan yang sempurna di sisiNya dan barangsiapa yang berkehendak mengerjakan
keburukan itu kemudian jadi melakukannya, maka dicatatlah oleh Allah Ta'ala
sebagai satu keburukan saja di sisiNya." (Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Hadis di atas menunjukkan besarnya kerahmatan Allah Ta'ala kepada kita
semua sebagai ummatnya Nabi Muhammad s.a.w.
Renungkanlah wahai saudaraku. Semoga kami dan anda diberi taufik
(pertolongan) oleh Allah hingga dapat menginsafi kebesaran belas-kasihan Allah
dan fikirkanlah kata-kata ini.
Ada perkataan 'Indahuu (bagiNya), inilah suatu tanda kesungguhan Allah
dalam memperhatikannya itu.
Juga ada perkataan kaamitah (sempurna), ini adalah untuk mengukuhkan
ertinya dan sangat perhatian padanya.
Dan Allah berfirman di dalam kejahatan yang disengaja (di-maksud) akan
dilakukan, tetapi tidak jadi dilakukan, bagi Allah ditulis menjadi satu
kebaikan yang sempurna dikukuhkan dengan kata-kata "sempurna". Dan
kalau jadi dilakukan, ditulis oleh Allah "satu kejahatan saja"
dikukuhkan dengan kata-kata "satu saja" untuk menunjukkan kesedikitannya,
dan tidak dikukuhkan dengan kata-kata "sempurna".
Maka bagi Allah segenap puji dan kurnia. Maha Suci Allah, tidak dapat kita
menghitung pujian atasNya. Dan dengan Allah jualah adanya pertolongan.
12- وعن أبي عبد الرحمن عبد الله بن عمر بن الخطاب، رضي الله عنهما قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه
وسلم
يقول: " انطلق ثلاثة نفر ممن كان قبلكم حتى آواهم المبيت إلى غار
فدخلوه،
فانحدرت صخرة من الجبل فسدت عليهم الغار، فقالوا: إنه لا ينجيكم من هذه
الصخرة
إلا أن تدعوا الله بصالح أعمالكم. قال رجل منهم: اللهم كان لي أبوان شيخان كبيران، وكنت لا أغبق قبلهما أهلاً ولا مالاً. فنأى بى طلب الشجر يوماً فلم
أرح
عليهما حتى ناما فحلبت لهما غبوقهما فوجدتهما نائمين فكرهت أن أوقظهما وأن
أغبق
قبلهما أهلاً أو مالاً، فلبثت- والقدح على يدى- أنتظر استيقاظهما حتى برق
الفجر
والصبية يتضاغون عند قدمى- فاستيقظا فشربا غبوقهما. اللهم إن كنت فعلت ذلك
ابتغاء
وجهك ففرج عنا ما نحن فيه من هذه الصخرة، فانفرجت شيئاً لا يستطيعون الخروج
منه.
قال الآخر: اللهم إنه كانت لي ابنة عم كانت أحب الناس إلىّ " وفى
رواية:
"كنت أحبها كأشد ما يحب الرجال النساء، فأردتها على نفسها
فامتنعت منى حتى ألمّت
بها سنة من السنين فجاءتنى فأعطيتها عشرين ومائة دينار على أن تخلى بينى وبين
نفسها
ففعلت، حتى إذا قدرت عليها" وفى رواية: "فلما قعدت بين
رجليها، قالت: اتق
الله ولا تفض الخاتم إلا بحقه، فانصرفت عنها وهى أحب الناس إلى وتركت الذهب
الذى
أعطيتها، اللهم إن كنت فعلت ذلك ابتغاء وجهك فافرج عنا ما نحن فيه، فانفرجت
الصخرة
غير أنهم لا يستطيعون الخروج منها. وقال الثالث: اللهم استأجرت أجراء
وأعطيتهم
أجرهم غير رجل واحد ترك الذى له وذهب، فثمرت أجره حتى كثرت منه الأموال، فجاءنى
بعد
حين فقال: يا عبد الله أدّ إلى أجرى، فقلت: كل ما ترى من أجرك: من الإبل والبقر والغنم والرقيق. فقال: يا عبد الله لا تستهزئ بى! فقلت: لا
أستهزئ
بك، فأخذه كله فاستاقه فلم يترك منه شيئاً، اللهم إن كنتُ فعلت ذلك ابتغاء
وجهك
فافرج عنا ما نحن فيه، فانفرجت الصخرة فخرجوا يمشون" ((متفق عليه)).
12. Dari Abu Abdur Rahman, iaitu Abdullah bin Umar bin al-Khaththab
radhiallahu 'anhuma, katanya: Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Ada
tiga orang dari golongan orang-orang sebelummu sama berangkat berpergian,
sehingga terpaksalah untuk menempati sebuah gua guna bermalam, kemudian
merekapun memasukinya. Tiba-tiba jatuhlah sebuah batu besar dari gunung lalu
menutup gua itu atas mereka. Mereka berkata bahawasanya tidak ada yang dapat menyelamatkan
engkau semua dari batu besar ini melainkan jikalau engkau semua berdoa kepada
Allah Ta'ala dengan menyebutkan perbuatanmu yang baik-baik.
Seorang dari mereka itu berkata: "Ya Allah. Saya mempunyai dua orang
tua yang sudah tua-tua serta lanjut usianya dan saya tidak pernah memberi minum
kepada siapapun sebelum keduanya itu, baik kepada keluarga ataupun hamba
sahaya. Kemudian pada suatu hari amat jauhlah saya mencari kayu - yang dimaksud
daun-daunan untuk makanan ternak. Saya belum lagi pulang pada kedua orang tua
itu sampai mereka tertidur. Selanjutnya saya pun terus memerah minuman untuk
keduanya itu dan keduanya saya temui telah tidur. Saya enggan untuk
membangunkan mereka ataupun memberikan minuman kepada seseorang sebelum
keduanya, baik pada keluarga atau hamba sahaya. Seterusnya saya tetap dalam
keadaan menantikan bangun mereka itu terus-menerus dan gelas itu tetap pula di
tangan saya, sehingga fajarpun menyingsinglah, Anak-anak kecil sama menangis
kerana kelaparan dan mereka ini ada di dekat kedua kaki saya. Selanjutnya
setelah keduanya bangun lalu mereka minum minumannya. Ya Allah, jikalau saya
mengerjakan yang sedemikian itu dengan niat benar-benar mengharapkan
keredhaanMu, maka lapanglah kesukaran yang sedang kita hadapi dari batu besar
yang menutup ini." Batu besar itu tiba-tiba membuka sedikit, tetapi mereka
belum lagi dapat keluar dari gua.
Yang lain berkata: "Ya Allah, sesungguhnya saya mempunyai seorang anak
bapa saudara yang wanita - jadi sepupu wanita - yang merupakan orang yang
tercinta bagiku dari sekalian manusia - dalam sebuah riwayat disebutkan: Saya
mencintainya sebagai kecintaan orang-orang lelaki yang amat sangat kepada
wanita - kemudian saya menginginkan dirinya, tetapi ia menolak kehendakku itu,
sehingga pada suatu tahun ia memperolehi kesukaran. lapun mendatangi tempatku,
lalu saya memberikan seratus dua puluh dinar padanya dengan syarat ia suka
menyendiri antara tubuhnya dan antara tubuhku -maksudnya suka dikumpuli dalam
seketiduran. Ia berjanji sedemikian itu. Setelah saya dapat menguasai dirinya -
dalam sebuah riwayat lain disebutkan: Setelah saya dapat duduk di antara kedua
kakinya - sepupuku itu lalu berkata: "Takutlah engkau pada Allah dan
jangan membuka cincin - maksudnya cincin di sini adalah kemaluan, maka maksudnya
ialah jangan melenyapkan kegadisanku ini - melainkan dengan haknya - yakni
dengan perkahwinan yang sah -, lalu saya pun meninggalkannya, sedangkan ia
adalah yang amat tercinta bagiku dari seluruh manusia dan emas yang saya
berikan itu saya biarkan dimilikinya. Ya Allah, jikalau saya mengerjakan yang
sedemikian dengan niat untuk mengharapkan keredhaanMu, maka lapangkanlah
kesukaran yang sedang kita hadapi ini." Batu besar itu kemudian membuka
lagi, hanya saja mereka masih juga belum dapat keluar dari dalamnya.
Orang yang ketiga lalu berkata: "Ya Allah, saya mengupah beberapa kaum
buruh dan semuanya telah kuberikan upahnya masing-masing, kecuali seorang
lelaki. Ia meninggalkan upahnya dan terus pergi. Upahnya itu saya perkembangkan
sehingga bertambah banyaklah hartanya tadi. Sesudah beberapa waktu, pada suatu
hari ia mendatangi saya, kemudian berkata: Hai hamba Allah, tunaikanlah
sekarang upahku yang dulu itu. Saya berkata: Semua yang engkau lihat ini adalah
berasal dari hasil upahmu itu, baik yang berupa unta, lembu dan kambing dan
juga hamba sahaya. Ia berkata: Hai hamba Allah, janganlah engkau
memperolok-olokkan aku. Saya menjawab: Saya tidak memperolok-olokkan engkau.
Kemudian orang itu pun mengambil segala yang dimilikinya. Semua digiring dan
tidak seekorpun yang ditinggalkan. Ya Allah, jikalau saya mengerjakan yang
sedemikian ini dengan niat mengharapkan keredhaanMu, maka lapangkanlah kita
dari kesukaran yang sedang kita hadapi ini." Batu besar itu lalu membuka
lagi dan mereka pun keluar dari gua itu. (Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Ada beberapa kandungan yang penting-penting dalam Hadis di atas, iaitu:
(a) Kita disunnahkan berdoa
kepada Allah di kala kita sedang dalam keadaan
yang sulit, misalnya mendapatkan
malapetaka, kekurangan rezeki dalam kehidupan, sedang sakit dan lain-lain.
(b) Kita disunnahkan bertawassul dengan
amal perbuatan kita sendiri yang shalih, agar kesulitan itu segera lenyap dan
diganti dengan kelapangan oleh Allah Ta'ala. Bertawassul ertinya membuat
perantaraan dengan amal shalih itu, agar permohonan kita dikabulkan olehNya.
Bertawassul dengan cara seperti ini tidak ada seorang ulamapun yang tidak
membolehkan. Jadi beliau-beliau itu sependapat tentang bolehnya.
Juga tidak diperselisihkan oleh para alim-ulama perihal bolehnya
bertawassul dengan orang shalih yang masih hidup, sebagaimana yang dilakukan
oleh Sayidina Umar r.a. dengan bertawassul kepada Sayidina Abbas, agar hujan
segera diturunkan.
Yang diperselisihkan ialah jikalau kita bertawassul dengan orang-orang
shalih yang sudah wafat, maksudnya kita memohonkan sesuatu kepada Allah Ta'ala
dengan perantaraan beliau-beliau yang sudah di dalam kubur agar ikut membantu
memohonkan supaya doa kita dikabulkan. Sebahagian alim-ulama ada yang
membolehkan dan sebahagian lagi tidak membolehkan.
Jadi bukan orang-orang shalih itu yang dimohoni, tetapi yang dimohoni tetap
Allah Ta'ala jua, tetapi beliau-beliau dimohon untuk ikut membantu mendoakan
saja. Kalau yang dimohoni itu orang-orang yang sudah mati, sekalipun bagaimana
juga shalihnya, semua alim-ulama Islam sependapat bahawa perbuatan sedemikian
itu haram hukumnya. Sebab hal itu termasuk syirik atau menyekutukan sesuatu
dengan Allah Ta'ala yang Maha Kuasa Mengabulkan segala permohonan.
Namun demikian hal-hal seperti di atas hanya merupakan soal-soal furu'iyah
(bukan akidah pokok), maka jangan hendaknya menyebabkan retaknya persatuan kita
kaum Muslimin.
Nota kaki:
- Orang-orang di zaman Jahiliyah dulu jika menginginkan atau mengharapkan keredhaan Tuhan, mereka sembelihlah unta sebagai kurban, lalu darah unta itu disapukan pada dinding Baitullah atau Ka'bah. Kaum Muslimin hendak meniru perbualan mereka itu, lalu turunlah ayat sebagaimana di atas.
- Semua huraian yang tertera antara -.... - adalah tambahan terjemahan dari kami sendiri untuk memudahkan pengertiannya dan mudah memahamkannya. Harap Maklum
- Saidina Umar bin Khaththab r.a. itu adalah seorang khalifah dari golongan Rasyidin yang pertama kali menggunakan sebutan Amirul mu'minin pemimpin sekalian kaum mu'minin. Beliau adalah khalifah kedua sepeninggalan Rasulullah s.a.w. Panggilan Amirul mu'minin itu lalu dicontoh dan diteruskan oleh khalifah Usman dan Ali radhiallahu 'anhuma, juga oleh para khalifah Bani Umayyah, Bani Abbas dan selanjutnya. Jadi di zaman khalifah Abu Bakar sebutan di atas belum digunakan. Adapun Abu Hafs itu adalah gelar kehormatan bagi Sayidina Umar r.a. Abu ertinya bapa, sedang hafs ertinya singa. Beliau r.a. memperolehi gelar Bapa Singa, sebab memang terkenal berani dalam segala hal, seperti dalam menghadapi musuh di medan perang, dalam menegakkan keadilan di antara seluruh rakyatnya dan tanpa pandang bulu dalam meneterapkan hukuman kepada siapapun. Ringkasnya yang salah pasti ditindak dengan keras, sedang yang teraniaya dibela dan dilindungi.
- Sabda Rasulullah s.a.w.: "Tidak ada hijrah setelah pembebasan - Makkah," oleh para alim-ulama dikatakan bahawa mengenai hijrah dari daerah harb atau perang yang dikuasai oleh orang kafir ke Darul Islam, yakni daerah yang dikuasai oleh orang-orang Islam adalah tetap ada sampai hari kiamat. Oleh sebab itu Hadis di atas diberikan penakwilannya menjadi dua macam:
Pertama: Tiada hijrah setelah dibebaskannya Makkah,
sebab sejak saat itu Makkah telah menjadi sebahagian dari Darul Islam atau
Negara Islam, jadi tidak mungkin lagi akan terbayang tentang adanya hijrah
setelah itu.
Kedua: Inilah yang merupakan pendapat tershahih,
iaitu yang diertikan bahawa hijrah yang dianggap mulia yang diluntut, yang
pengikutnya itu memperoleh keistimewaan yang nyata itu sudah terputus sejak
dibebaskannya Makkah dan sudah lampau pula untuk mereka yang ikut berhijrah
sebelum dibebaskannya Makkah itu, sebab dengan dibebaskan Makkah itu, Islam
boleh dikata telah menjadi kukuh kuat dan perkasa, yakni suatu kekuatan dan
keperkasaan yang nyata. Jadi lain sekali dengan sebelum dibebaskannya Makkah
tersebut.
Adapun sabda beliau s.a.w. yang menyebutkan: "Tetapi yang ada adalah
jihad dan niat," maksudnya ialah bahawa diperolehinya kebaikan dengan
sebab hijrah itu telah terputus dengan dibebaskannya Makkah itu, tetapi
sekalipun demikian masih pula dapat dicapai kebaikan tadi dengan berjihad dan
niat yang shalih. Dalam Hadis di atas jelas diuraikan adanya perintah untuk
suka berniat dalam melakukan kebaikan secara mutlak dan bahawa yang berniat itu
sudah dapat memperolehi pahala dengan hanya keniatannya itu belaka.
- Syi'ib (lereng) yang dimaksudkan di sini ialah jalan di daerah pergunungan, sedang Wadi (lembah) ialah tempat yang di situ ada airnya mengalir.
No comments:
Post a Comment