Allah Ta'ala berfirman:
"Dan sesungguhnya engkau - hai Muhammad - adalah memiliki
budipekerti yang luhur." (al-Qalam:
4)
Allah Ta'ala berfirman lagi:
"Dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan pula suka memaafkan
kepada orang banyak," sampai habisnya ayat.
(ali-lmran: 134)
619. Dari Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. itu adalah
sebaik-baik manusia dalam hal budipekertinya." (Muttafaq 'alaih)
620. Dari Anas r.a. pula, katanya: "Saya tidak pernah memegang suatu
sutera tebal atau
pun
sutera tipis yang rasanya lebih halus daripada tapak tangan Rasulullah s.a.w.
Saya juga tidak pernah mencium satu bau-bauan pun yang lebih harum
daripada bau Rasulullah s.a.w. Saya telah melayani Rasulullah s.a.w. selama
sepuluh tahun, maka beliau tidak pernah sama sekali mengucapkan
"cis" pada saya, juga tidak pernah bersabda: "Mengapa engkau lakukan itu," untuk
sesuatu yang saya lakukan, atau bersabda: "Alangkah baiknya kalau engkau
melakukan begini," untuk sesuatu yang tidak saya lakukan." (Muttafaq
'alaih)
621. Dari as-Sha'bu bin Jatstsamah r.a., katanya: "Saya pernah
memberikan hadiah kepada Rasulullah s.a.w. berupa seekor keledai liar, kemudian
beliau s.a.w. mengembalikannya pada saya. Setelah beliau melihat kecemasan yang
nampak di mukaku, lalu
beliau s.a.w. bersabda: "Kita tidak mengembalikannya itu padamu, melainkan
kerana kita ini sedang
melakukan ihram." (Muttafaq 'alaih)
622. Dari an-Nawwas bin Sam'an r.a., katanya: "Saya bertanya kepada
Rasulullah s.a.w. perihal kebajikan dan dosa. Beliau s.a.w. lalu bersabda:
"Kebajikan itu ialah baiknya budi pekerti dan dosa itu
ialah apa-apa yang engkau rasakan bimbang dalam dada - yakni hati - dan engkau
tidak suka kalau hal itu diketahui oleh orang banyak." (Riwayat
Muslim)
623. Dari Abdullah bin Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya:
"Rasulullah s.a.w. itu bukan seorang yang kotor - baik kata-katanya atau
tindakannya - dan tidak pula seorang yang bersengaja hendak berbuat kekotoran -
baik kata-kata atau tindakannya." Beliau s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya termasuk
dalam golongan orang-orang yang terpilih di antara engkau semua adalah orang
yang terbaik budipekertinya." (Muttafaq 'alaih)
624. Dari Abu darda' r.a. bahawasanya Nabi s.a.w.
bersabda: "Tidak ada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan amalannya
seseorang mu'min besok pada hari kiamat daripada baiknya budipekerti dan
sesungguhnya Allah itu membenci kepada seorang yang kotor serta rendah
kata-katanya - yakni yang senantiasa memperbincangkan kemesuman, kejahatan dan
Iain-Iain."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis
shahih.
625. Dari Abu Hurairah r.a. katanya: "Rasulullah s.a.w. ditanya
tentang apakah sebahagian besar amalan
yang memasukkan para manusia itu dalam syurga. Beliau s.a.w. menjawab:
"Iaitu bertaqwa kepada
Allah dan bagusnya budipekerti." Beliau ditanya pula tentang apakah
sebahagian besar amalan
yang memasukkan para manusia dalam neraka. Beliau menjawab: "Iaitu kerana perbuatan mulut
dan kemaluan."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis
hasan.
626. Dari Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Sesempurna-sempurnanya kaum mu'minin dalam hal keimanannya ialah
yang terbaik budi
pekertinya di antara mereka itu sedang orang-orang yang pilihan di
antara engkau semua itu ialah yang terbaik hubungan - pergaulannya - dengan
isteri-isterinya."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa Hadis ini adalah
hasan shahih.
627. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Saya mendengar Nabi
s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya seorang mu'min itu nescayalah dapat
mencapai darjatnya seorang yang
berpuasa - pada siang harinya - dan berdiri bersembahyang - pada malam harinya -
dengan sebab kebaikan budi pekertinya itu."
(Riwayat Abu Dawud)
628. Dari Abu Umamah al-Bahili r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Saya adalah seorang yang memberikan jaminan untuk
memperolehi sebuah rumah dalam
halaman syurga bagi seseorang yang meninggalkan memberikan bantahan, sekalipun
ia merasa dalam kebenaran -apa yang dibantahnya itu, juga sebuah rumah di tengah
syurga bagi seseorang yang meninggalkan dusta, sekalipun dengan maksud bersenda
gurau, demikian pula sebuah rumah di tanah tinggi syurga bagi seorang yang
memperbaiki budipekertinya."
Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dengan isnad
shahih.
Azza'im ertinya seorang yang
memberikan jaminan. Makna aslinya ialah pemimpin.
629. Dari Jabir r.a. bahawasanya Rasulullah
s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya termasuk golongan orang yang paling
saya cintai di antara engkau semua serta yang terdekat kedudukannya dengan saya
pada hari kiamat ialah yang terbaik budipekertinya di antara engkau semua itu,
dan sesungguhnya termasuk golongan orang yang paling saya benci di antara engkau
semua serta yang terjauh kedudukannya dengan saya pada hari kiamat ialah
orang-orang yang banyak berbicara, sombong bicaranya serta merasa tinggi apa
yang dipercakapkannya itu - kerana kebongkakannya." Para
sahabat berkata: "Ya Rasulullah, kita semua telah mengerti apa erti
orang yang banyak bicara serta orang yang sombong bicaranya. Tetapi
apakah yang dimaksud mutafaihiq itu." Beliau s.a.w. menjawab: "Mereka itu
ialah orang-orang yang sombong - merasa tinggi isi pembicaraannya."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis
hasan.
Atstsartsar ialah orang yang
banyak bicaranya secara dipaksa-paksakan sendiri. Almutasyaddiq ialah
orang yang berlagak sombong kepada orang banyak dengan kata-katanya dan kalau
berbicara itu serasa penuh isi mulutnya kerana hendak
memfasih-fasihkan serta mengagung-agungkan pembicaraannya sendiri itu. Adapun
Almutafaihiq asalnya dari kata fahq, iaitu membuat penuh
isi mulut dengan percakapannya serta meluas-luaskan apa yang dibicarakannya,
bahkan merasa asing - bangga - dengan kata-katanya kerana ketakabburan serta
perasaan tingginya dan menampakkan bahawa dirinya adalah
lebih utama dari orang lain.
Imam Tirmidzi meriwayatkan
dari Abdullah bin al-Mubarak rahimahullah dalam menafsiri erti "bagusnya
budi pekerti", ia
mengatakan: "Bagusnya budi pekerti ialah
manisnya wajah, memberikan kebaikan dan menahan kejahatan."
No comments:
Post a Comment