Allah Ta'ala berfirman:
"Apa saja yang diberikan oleh Rasul kepadamu semua, maka
ambillah itu - yakni lakukanlah - dan apa saja yang dilarang olehnya, maka hentikanlah itu."
(al-Hasyr: 7)
Allah Ta'ala berfirman lagi:
"Ia - yakni Muhammad - itu tidaklah berkata-kata dengan kemahuannya
sendiri. Itu tiada lain kecuali wahyu yang diwahyukan kepadanya."
(an-Najm: 3-4)
Juga Allah Ta'ala berfirman pula:
"Katakanlah-hai Muhammad, jikalau engkau semua mencintai Allah, maka
ikutilah aku, maka Allah tentu mencintai engkau semua dan akan mengampuni
dosa-dosamu." (ali-lmran: 31)
Allah Ta'ala berfirman pula:
"Dan nescayalah di dalam peribadi Rasulullah itu merupakan ikutan
-
teladan - yang baik bagimu semua, juga bagi orang yang mengharapkan menemui
Allah dan hari akhir." (al-Ahzab: 21)
Allah Ta'ala berfirman lagi
"Tetapi tidak, demi Tuhanmu. Mereka belum beriman benar-benar
sebelum mereka meminta keputusan kepadamu dalam perkara-perkara yang mereka
perselisihkan, kemudian mereka tidak menaruh keberatan dalam hatinya terhadap
putusan yang engkau berikan itu dan mereka menyerah dengan penyerahan
yang bulat-bulat." (an-Nisa': 65)
Juga Allah Ta'ala berfirman:
"Jikalau engkau semua memperselisihkan dalam sesuatu persoalan, maka
kembalikanlah itu kepada Aliah dan RasulNya, apabila engkau semua
benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhir." (an-Nisa': 59)
Para alim-ulama berkata: "Maksudnya itu
ialah supaya dikembalikan sesuai dengan al-Kitab - al-Quran - dan
as-Sunnah - al-Hadis."
Allah Ta'ala berfirman pula:
"Barangsiapa mentaati Rasul ia telah benar-benar mentaati
Allah." (an-Nisa')
Lagi Allah Ta'ala berfirman:
"Dan sesungguhnya engkau itu nescayalah memberikan petunjuk ke jalan
yang lurus iaitu jalan Allah.'' (asy-Syura: 52-53)
Allah Ta'ala berfirman:
"Hendaklah orang-orang yang menyalahi perintah Rasul itu menjadi
takut, supaya jangan sampai tertimpa oleh kefitnahan atau tertimpa oleh siksa
yang pedih." (an-Nur: 63)
Juga Allah Ta'ala berfirman:
"Dan ingat-ingatlah olehmu semua - kaum wanita - apa-apa yang dibaca
dalam rumah-rumahmu dari ayat-ayat Allah dan hikmah - ilmu pengetahuan."
(al-Ahzab: 34)
Ayat-ayat dalam bab ini amat banyaknya.
Adapun Hadis-hadisnya ialah:
156. Pertama: Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. bersabda:
"Tinggalkanlah apa yang saya tinggalkan untukmu semua -maksudnya: Jangan
ditanyakan apa yang tidak saya terangkan kepadamu semua, kerana hanyasanya yang
menyebabkan kerosakan orang-orang - ummat - yang sebelumnya itu ialah sebab
banyaknya mereka bertanya-tanya - yang tidak berfaedah - lagi pula mereka suka
menyalahi kepada Nabi-nabi mereka. Oleh sebab itu jikalau saya melarang padamu
akan sesuatu hal, maka jauhilah itu dan jikalau saya memerintah padamu semua
akan sesuatu perkara, maka lakukanlah itu sekuat usahamu." (Muttafaq
'alaih)
Keterangan:
Isi yang terkandung dalam Hadis ini ialah:
Sesuatu yang merupakan larangan, maka sama sekali jangan dilakukan,
tetapi kalau berupa perintah, cubalah lakukan sedapat-dapatnya dan jangan putus
asa untuk memperbaiki dan menyempurnakannya. Misalnya shalat di waktu sakit:
Tidak dapat dengan berdiri, lakukan dengan duduk; tidak dapat dengan duduk,
boleh dengan berbaring dan pendek kata sedapat mungkin, asal jangan ditinggalkan
sekalipun hanya dengan isyarat memejamkan serta membuka mata dalam melakukan
shalat itu. Allah telah berfirman:
"Allah tidak memaksa pada seseorang melainkan menurut
kekuatannya."
Ummatnya Nabi Musa 'alaihissalam yang meminta pada beliau sebagaimana
kata mereka yang dihuraikan dalam al-Quran:
"Tampakkanlah pada kita Allah hu dengan
terang-terangan."
Bukankah ini permintaan yang
melampaui batas dan tidak bermanfaat sedikitpun?
Juga seperti ummatnya Nabi Isa 'alaihissalam sebagaimana yang
diterangkan dalam al-Quran pula. Mereka berkata:
"Adakah Tuhan Tuan dapat menurunkan pada kita hidangan dari
langit?"
Mereka menyangka bahawa Allah tidak kuasa melakukannya. Tetapi
setelah dikabulkan permintaan mereka, tetap masih banyak yang ingkar dan kufur.
Bukankah ini keterlaluan yang luarbiasa?
Menyalahi Nabi-nabinya sendiri sehingga menyebabkan timbul bid'ah
yang bermacam-macam dan lain-lain lagi.
Adapun kalau berselisih dalam memahamkan hukum cabang (furu'iyah),
maka itu tidaklah menjadi bahaya sebagaimana sabda Nabi s.a.w.:
"Perselisihan ummatku adalah rahmat."
Tetapi perselisihan yang berbahaya dan tercela ialah apabila
soal-soal cabang atau perincian-perincian itu dibesar-besarkan hingga menjadi
retaknya barisan ummat Islam dalam menghadapi lawannya. Ini sungguh terlarang
dalam agama sebagaimana firman Allah:
"Dan janganlah engkau semua
bercerai-berai, maka akan lemahlah engkau
semua dan lenyaplah kekuatanmu."
157. Kedua: Dari Abu Najih al-'Irbadh bin Sariyah r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. pernah memberikan wejangan kepada kita semua, iaitu suatu
wejangan yang mengesankan sekali, hati dapat menjadi takut kerananya, matapun
dapat bercucuran. Kita lalu berkata: "Ya Rasulullah, seolah-olah itu adalah
wejangan seseorang yang hendak bermohon diri. Oleh sebab itu, berilah wasiat
kepada kita semua!" Beliau s.a.w. bersabda:
"Saya berwasiat kepadamu semua, hendaklah engkau semua bertaqwa
kepada Allah, juga suka mendengarkan dan mentaati -pemerintahan - sekalipun yang
memerintah atasmu itu seorang hamba sahaya Habsyi. Kerana sesungguhnya saja,
barangsiapa yang masih hidup panjang di antara engkau semua itu ia akan melihat
berbagai perselisihan yang banyak sekali. Maka dari itu hendaklah engkau semua
menetapi sunnahku dan sunnah para Khalifah Arrasyidun yang memperolehi petunjuk
- Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali radhiallahu 'annum; gigitlah sunnah-sunnah itu
dengan gigi-gigi gerahammu - yakni pegang teguhlah itu sekuat-kuatnya. Jauhilah
olehmu semua dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana
sesungguhnya segala sesuatu kebid'ahan itu adalah sesat."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dan Tirmidzi dan Tirmidzi mengatakan
bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
Keterangan:
Banyak sekali hal-hal penting yang terkandung dalam Hadis ini, di
antaranya ialah:
(a) Orang yang berpamit yakni hendak meninggal dunia,
sebab isi nasihatnya itu sangat mendalam.
(b) Memang kita wajib taat pada pemimpin-pemimpin kita
yang memegang pemerintahan itu, apabila mereka itu tetap menjalankan
pemerintahan sebagaimana yang diredhai oleh Allah.
(c) Sunnahku yakni perjalanan dan sari
hidupku.
(d) Khalifah-khalifah Arrasyidun
yakni pengganti-pengganti Nabi yang bijaksana dan
senantiasa mengikuti kebenaran. Mereka itu ialah Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali
radhiallahu 'anhum.
(e) Gigitlah teguh-teguh yakni peganglah selalu
sekuat-kuatmu dan jangan sampai terlepas sedetikpun.
(f) Apa yang disabdakan Nabi
s.a.w. ini agaknya kini telah tampak benar,
bukanlah bermacam-macam perselisihan yang kita hadapi sekarang, baik kerana
banyak faham yang tumbuh atau memang perbalahan sesama ummat Islam sendiri dan
lain-lain sebab lagi.
Kerana itu satu-satunya jalan agar kita tetap selamat di dunia dan
akhirat ialah dengan berpegang teguh pada sunnah Nabi s.a.w. dan sunnah
khalifah-khalifah Arrasyidun, yang pokok kesemuanya itu ialah dalam kandungan
al-Quran dan Hadis.
(g) Bid'ah yakni sesuatu yang tidak ada dalam agama
lalu diada-adakan sehingga seolah-olah itu juga termasuk dalam agama. Bid'ah
yang sedemikian inilah yang sesat dan setiap yang sesat pasti ke neraka
sebagaimana dalam Hadis lain disebutkan:
"Maka sesungguhnya setiap sesuatu yang diada-adakan, itu bid'ah dan
setiap bid'ah adalah sesat dan setiap kesesatan adalah di dalam
neraka."
(h) Tetapi kalau yang diada-adakan itu baik (bid'ah hasanah), maka
tentu saja tidak terlarang seperti mendirikan sekolah-sekolah (madrasah),
pondok-pondok, dengan cara yang serba moden. Semua tidak terlarang sekalipun
dalam zaman Rasulullah s.a.w. belum ada.
158. Ketiga: Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Semua ummatku itu dapat memasuki syurga, melainkan orang yang enggan
- tidak suka."
Beliau ditanya: "Siapakah orang yang enggan itu, ya Rasulullah?"
Beliau menjawab:
"Barangsiapa yang taat kepadaku, maka ia dapat memasuki syurga dan
barangsiapa yang bermaksiat padaku - menyalahi ajaranku, maka dialah orang yang
benar-benar enggan." (Riwayat Bukhari)
159. Keempat: Dari Abu Muslim; ada yang mengatakan, dari Abu lyas,
iaitu Salamah bin 'Amr bin al-Akwa' r.a., bahawasanya ada seorang lelaki di sisi
Rasulullah s.a.w., makan dengan tangan kirinya. Kemudian beliau s.a.w. bersabda
padanya: "Makanlah dengan tangan kananmu!" Orang itu berkata: "Aku tidak dapat."
Beliau s.a.w. bersabda: "Jadi engkau tidak dapat?" Sebenarnya ia berbuat
demikian itu hanyalah kerana terdorong oleh kecongkaannya belaka. Akhirnya ia
benar-benar tidak dapat mengangkat tangan kanannya ke mulutnya - untuk
selama-lamanya." (Riwayat Muslim)
160. Kelima: Dari Abu Abdillah iaitu an-Nu'man bin Basyir radhiallahu
'anhuma, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Hendaklah engkau semua benar-benar meratakan barisan-barisanmu -
dalam shalat, atau kalau tidak suka meratakan barisan, pastilah Allah akan
membalikkan antara wajah-wajahmu semua -maksudnya ialah bahawa Allah akan
memasukkan rasa permusuhan, saling benci-membenci dan perselisihan pendapat
dalam hatimu semua." (Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan:
"Rasulullah s.a.w. itu meratakan barisan-barisan kita sehingga
seolah-olah beliau itu meratakan letaknya anak panah, sampai-sampai beliau
meyakinkan bahawa kita semua telah mengerti betul-betul akan meratakan barisan
itu. Selanjutnya pada suatu hari beliau keluar - untuk bersembahyang - kemudian
berdiri sehingga hampir-hampir beliau akan bertakbir. Tiba-tiba beliau melihat
ada seorang yang menonjol dadanya - agak ke muka sedikit dari barisannya - lalu
beliau bersabda:
"Hai hamba-hamba Allah, hendaklah engkau semua benar-benar meratakan
barisanmu, atau kalau tidak suka meratakan barisan, pastilah Allah akan
membalikkan antara wajah-wajahmu semua."
Keterangan:
Dalam Hadis di atas terdapat anjuran yang sangat keras agar di waktu
shalat, barisan itu benar-benar dilempangkan, diratakan dan diluruskan
sekencang-kencangnya. Selain itu terdapat keterangan pula perihal dibolehkannya
berkata-kata dalam waktu antara selesai-nya iqamah dengan akan dilakukannya
shalat, tetapi kata-kata itu hendaknya yang bermanfaat dan berguna.
161. Keenam: Dari Abu Musa r.a. katanya:
"Ada sebuah rumah di Madinah yang terbakar mengenai
penghuni-penghuninya di waktu malam. Setelah hal mereka itu diberitahukan kepada
Rasulullah s.a.w., lalu beliau s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya api itu adalah musuhmu semua. Maka dari itu, jikalau
engkau semua tidur, padamkan sajalah api itu dari padamu." (Muttafaq
'alaih)
162. Ketujuh: Dari Abu Musa r.a. juga, katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Sesungguhnya perumpamaan dari petunjuk dan ilmu yang dengannya saya
diutus oleh Allah itu adalah seperti hujan yang mengenai bumi. Di antara bumi
itu ada bahagian yang baik, iaitu dapat menerima air, kemudian dapat pula
menumbuhkan rumput dan lalang yang banyak sekali, tetapi di antara bumi itu ada
pula yang gersang, menahan masuknya air dan selanjutnya dengan air yang tertahan
itu Allah lalu memberikan kemanfaatan kepada para manusia, kerana mereka dapat
minum daripadanya, dapat menyiram dan menanam. Ada pula hujan itu mengenai
bahagian bumi yang lain, yang ini hanyalah merupakan tanah rata lagi licin.
Bahagian bumi ini tentulah tidak dapat menahan air dan tidak pula dapat
menumbuhkan rumput. Jadi yang sedemikian itu adalah contohnya orang yang pandai
dalam agama Allah dan petunjuk serta ilmu yang dengannya itu saya diutus, dapat
pula memberikan kemanfaatan kepada orang tadi. Maka orang itu pun mengetahuinya
- mempelajarinya, kemudian mengajarkannya - yang ini diumpamakan bumi yang dapat
menerima air atau dapat menahan air, dan itu pulalah contohnya orang yang tidak
suka mengangkat kepala untuk menerima petunjuk dan ilmu tersebut. Jadi ia enggan
menerima petunjuk Allah yang dengannya itu saya dirasulkan - ini contohnya bumi
yang rata dan licin." (Muttafaq 'alaih)
Faquha, dengan dhammahnya
qaf adalah menurut yang masyhur digunakan. Ada pula yang mengatakan
dengan dikasrahkan berbunyi Faqiha), ertinya menjadi pandai atau ahli
fiqih.
163. Dari Jabir r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Perumpamaanku dan perumpamaan engkau semua itu adalah seperti seorang lelaki
yang menyalakan api, kemudian banyaklah belalang dan kupu-kupu yang jatuh dalam
api tadi, sedang orang itu mencegah binatang-binatang itu jangan sampai terjun
di situ. Saya ini - yakni Rasulullah s.a.w. - adalah seorang yang mengambil
-memegang - pengikat celana serta sarungmu semua agar tidak sampai engkau semua
terjun dalam neraka, tetapi engkau semua masih juga hendak lari dari
peganganku." (Riwayat Muslim)
Al-janadib ialah seperti
belalang dan kupu-kupu (dari golongan binatang kecil yang terbang), sedang
Al-hujaz adalah jamaknya Hujzah, ertinya tempat mengikatkan sarung
atau celana.
164. Kesembilan: Dari Jabir r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w.
menyuruh menjilat tangan-tangan dan piring; beliau juga bersabda: "Sesungguhnya
engkau semua tidak tahu di tempat manakah yang ada berkahnya." (Riwayat
Muslim)
Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan lagi:
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jikalau suapan seseorang dari engkau
semua itu jatuh, maka baiklah diambil kembali, kemudian hendaklah disingkirkan
kotoran yang melekat di situ, selanjutnya hendaklah memakannya dan janganlah itu
dibiarkan - ditinggalkan -untuk dimakan oleh syaitan. Jangan pula seseorang itu
mengusap tangannya dengan saputangan - sehabis makan itu - sehingga jari-jarinya
dijilat-jilatnya dulu, sebab seseorang itu tentulah tidak mengetahui di dalam
makanan yang mana letaknya keberkahan."
Dalam riwayat Imam Muslim pula:
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya syaitan itu mendatangi
seseorang di antara engkau semua di waktu ia melakukan segala sesuatu dari
pekerjaannya, sampai-sampai syaitan itu pun mendatangi orang itu di waktu ia
makan. Maka dari itu jikalau suapan itu jatuh dari seseorang di antara engkau
semua, maka hendaklah menyingkirkan kotoran-kotoran yang melekat di situ,
kemudian makanlah dan jangan dibiarkan untuk dimakan oleh syaitan."
165. Kesepuluh: Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya:
"Rasulullah s.a.w. berdiri di hadapan kita semua untuk memberikan nasihat.
Beliau bersabda:
"Hai sekalian manusia, sesungguhnya engkau semua itu akan dikumpulkan
kepada Allah Ta'ala dalam keadaan telanjang kaki, telanjang badan dan kuncup -
tidak dikhitan, sebagaimana firman Allah Ta'ala yang ertinya: "Sebagaimana Kami
memulai membuat makhluk untuk pertama kalinya, maka itulah yang Kami ulangkan
kembali. Sedemikian adalah janji atas Kami sendiri, sesungguhnya Kami akan
melaksanakan yang sedemikian itu." (al-Anbiya':
104)
"Ingatlah, bahawasanya pertama-tama makhluk yang diberi pakaian pada
hari kiamat ialah Ibrahim a.s. Ingatlah, bahawasanya Ibrahim itu akan
didatangkan dengan disertai beberapa orang dari ummatku, kemudian orang-orang
itu diseret ke sebelah kiri -maksudnya ke arah neraka. Saya berkata: "Ya
Tuhanku, mereka adalah sahabat-sahabatku." Lalu kepadaku dikatakan:
"Sesungguhnya engkau tidak mengetahui apa yang mereka ada-adakan
sepeninggalanmu." Oleh sebab itu saya berkata sebagaimana yang diucapkan oleh
seseorang hamba yang shalih - yakni Nabiullah Isa a.s.: "Dan saya dapat
menyaksikan perbuatan mereka selagi aku ada di kalangan mereka - semasih
sama-sama di dunia," hingga ucapannya "Maha Mulia Serta Bijaksana."
Lengkapnya ucapan Nabiullah Isa a.s. itu tersebut dalam sebuah ayat
yang ertinya:
"Dan saya dapat menyaksikan perbuatan mereka selagi aku ada di
kalangan mereka. Tetapi setelah Engkau menghilangkan diriku, maka Engkaulah yang
mengamat-amati atas kelakuan-kelakuan mereka itu dan Engkau adalah Maha
Menyaksikan atas segala sesuatu. Jikalau Engkau menyiksa mereka, maka mereka
itupun hamba-hambaMu, tetapi jikalau Engkau mengampuni mereka, maka sesungguhnya
Engkau adalah Maha Mulia lagi Bijaksana." (al-Maidah:
117-118)
"Setelah itu lalu dikatakan kepadaku: "Sebenarnya mereka itu tidak
henti-hentinya kembali pada kaki-kakinya - maksudnya menjadi murtad dari agama
Allah - sejak engkau berpisah dengan mereka itu." (Muttafaq 'alsih)
166. Kesebelas: Dari Abu Said iaitu Abdullah bin Mughaffal r.a.,
katanya: "Rasulullah s.a.w. itu melarang berkhadzaf - iaitu melemparkan kerikil
dengan jari telunjuk dan ibu jari yakni kerikil itu diletakkan di jari yang satu
yakni ibu jari lalu dilemparkan dengan jari yang lain yakni jari
telunjuk.
Selanjutnya ia berkata: "Sesungguhnya berkhadzaf itu tidak dapat
membunuh binatang buruan, tidak dapat pula membunuh musuh. Dan bahawasanya
berkhadzaf itu dapat melepaskan mata - membutakannya - dan dapat juga
merontokkan gigi." (Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat lain disebutkan: Bahawasanya ada seorang keluarga dekat
dari Ibnu Mughaffal berkhadzaf, lalu olehnya orang tersebut dilarang dan berkata
bahawasanya Rasulullah s.a.w. melarang berkhadzaf itu dan berkata: "Sesungguhnya
berkhadzaf itu tidak dapat membunuh binatang buruan." Kemudian orang yang
dilarangnya itu masih mengulangi lagi perbuatannya. Lalu Ibnu Mughaffal berkata:
"Saya telah memberitahukan kepadamu bahawasanya Rasulullah s.a.w. melarang
berkhadzaf itu, tetapi engkau masih juga mengulangi perbuatanmu. Mulai sekarang
saya tidak akan berbicara lagi padamu selama-lamanya."
Keterangan:
Hadis ini menjelaskan bolehnya tidak menyapa atau tidak berbicara
dengan para ahli pelaku kebid'ahan, orang-orang fasik serta para penentang dan
pelanggar sunnah Rasulullah s.a.w., sekalipun hal itu dilakukan untuk
selama-lamanya. Tetapi keadaan sedemikian itu wajib diakhiri, manakala mereka
yang tersebut di atas itu sudah mengubah sikapnya dan suka mentaati
ajaran-ajaran agama sebagaimana yang semestinya dilakukan oleh seorang muslim
dan mu'min.
167. Dari 'Abis bin Rabi'ah, katanya: "Saya melihat Umar bin
Alkhaththab r.a. mencium batu hitam - hajar aswad -dan ia berkata: "Saya
mengetahui bahawa engkau itu adalah batu, engkau tidak dapat memberikan
kemanfaatan dan tidak pula dapat membahayakan. Andaikata saya tidak melihat
Rasulullah s.a.w. sendiri menciummu, pastilah aku juga tidak suka menciummu."
(Muttafaq 'alaih)
No comments:
Post a Comment